Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-12-22, 23:47   #1
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Question Sy om klänning för nyår.. Tips!?

Jag har en lång svart klänning av den här typen:

http://66.70.18.240/images/eng/produ...age/br8b-2.jpg

Fast min är alldeles rak, med två spagetti "straps", en slits på ca 30cm ner till. Den enklaste modellen man kan tänka sig, utan några dragkedjor eller något sånt. Bara att dra på sig. Den är i strech-tyg.. vet inte dock vad tyget heter just nu.

Nu har jag tänkt göra om klänningen lagom till nyårsfesten. Den här klänningen köpte jag på rea på H&M för några år sedan, men har haft den på mig bara en gång, eftersom den är lite för stor för mig och är inte speciellt snygg. Så är inte rädd för att göra fel.

Up till klänningen hade jag tänkt klippa bort de där svarta tråkiga strapsen och istället sy dit nya med silverfärgade paljetter (sådan där paljett metervara,ni vet). Tänkte klippa också lite mer urringning, eftersom klänningen nu kommer rätt högt upp och täcker hela bysten och mer.

Men sen ner till? Jag vill gärna göra den kort, men vill att det ska "hända" något med nedkanten också. Hade tänkt att jag kanske skulle kunna sy dit en eller ett par volanger av det bort klippta tyget.

Vad tror ni om det? Vill gärna ha en massa roliga tips.. jag har fått lite idétorka och hittar inga bra inspirationskällor.

Tackar på förhand för alla kreativa och roliga förslag. Det här ska bli en festblåsa för en kväll, så lår fantasin flöda (min har ju just nu fått total stopp). :-)
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-23, 10:11   #2
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Klänning

Hejsan.
Det låter som du har bra idéer om hur du ska modifiera din klänning.
Här kommer en länk till Faviana - en sida med massor av klänningar man kan hämta inspiration ifrån.
Gå in under collection.
http://www.faviana.com/
Hoppas du hittar något fint.
God Jul och Gott Nytt År
önskar
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-23, 10:24   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Varför inte klippa av och klippa upp en slits vid ena benet runda av hörnen vid slitsen och sy dit en volang.

Volangen kan du ju skarva ihop med resttygerna eller så köper du en liten bit tyg i avvikande färg. Kan bli jätteläckert.

Om man inte vill ha en riktig slits så kan man sy dit volang på utsidan av klänningen så det blir en fejkad slits.

Vad du än hittar på så lycka till!
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-23, 11:23   #4
annano annano är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 30
Rullfåll... kan bli ett snyggt avslut på klänningen

Rullfåll... kan ju vara ett sätt att få en snygg avslutning på fållen om du samtidigt vill korta av klänningen... och gillar volanger!

Ett tips är att klippa en liten test remsa innan du kapar klänningen till rätt längd... och framförallt innan du syr i "skarpt" läge...

Ett annat tips är att använda broderitråd... det finns säkert en del del spännande glittriga färger att testa om du inte vill sy den i svart.

Lycka till och hoppas att du får skoj på nyårsfesten!

=) Anna
annano är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-27, 22:22   #5
elande elande är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 3
Hej

Om du skall ha silver på axelbanden skulle det vara snyggt att avsluta klänningen med en volang eller en rak bit av silvrigt tyll. Antingen rynkar du det som en volang eller klipper helt raka bitar och syr på. Det snyggaste blir att sy på det på fodret låt det gå nedanför mellan 5 - 10 cm.

Lycka till
Elizabeth
elande är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-28, 17:20   #6
Kometen1 Kometen1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 16
Lightbulb tyll sprut

ATL 1 Jag hade klippt av den lite över knät. Sytt på ett tylllager som sticker ut och så hade jag behållt axelbanden som de är. Istället hade jag broderat silverblomrankor längs axelbanden ner förbi urringningen. Kanske likadan brodyr som en blomma vid ena låret.

ALT 2 Hade jag haft ork skulle jag sytt på silverband på diagonalen från sida till sida. Det slimmar och ger fin effekt.klippt av den på diagonalen med en tipp på samma sida som banden lutar. Med rullkant nederst.
Kometen1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-30, 14:58   #7
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Nu är klänningen färdig! Ska lägga in lite bilder in hit imorgon när jag får bra bilder på klänningen väl på mig.

Det tog exakt 8 timmar att designa, rita, klippa och sy festblåsan. Tror inte att man skulle kunna ens misstänka att det är samma klänning som innan jag började längre.

Jag klippte en assymetrisk kant nertill och på den sydde jag fast en grå duchess volang. Ryggen ville jag ha rätt bar, så nere vid ryggslutet sydde jag för hand på ett glittrande silver band. Jag gjorde också en snörning till ryggen, så att klänningen kan justeras efter bärarens egna mått.. här använder jag samma silver band som vid ryggslutet. Istället för två tråkiga straps på klänningen sydde jag en halterneck-lösning av silver bandet.

Det blev inte alls dyrt.. det enda som jag köpte var silver bandet för sammanlagt 40 kronor. Resten var små bitar och stuvar som jag hade över från tidigare projekt.

Jag är verkligen jättenöjd och stolt.. som sagt, lägger in bilder (före och efter) imorgon, så får ni också beskåda det hela. :-)

Tack för alla tips och all hjälp!

Senast redigerad av Misse den 2005-12-30 klockan 15:02.
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons