Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Maskinstickning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-05-16, 07:54   #1
Bibson Bibson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 105
Unhappy Koncentrationssvårigheter

Finns det någon metod, som ökar koncentrationen? Det är väl antagligen KBT jag behöver, men jag lägger hellre tusenlapparna på en ny stickmaskin, för någon hjälp av landstinget är ju inte att tänka på. Tankarna far iväg för mej och rätt som det är har jag gjort ett par varv för mycket när det skulle ha varit en minskning eller ökning eller något annat. Jag glömmer att skjuta bort nålar eller ändra spänning eller något annat som ska ändras. Det tar en himla tid att förfärdiga ett plagg om man ska repa upp ideligen. Som tur är har jag, för ovanlighetens skull, ett ganska stort tålamod med detta. Är jag ensam om det här problemet?
Bibson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-16, 09:54   #2
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Jodå, jag känner igen det men har oxå konstaterade problem pga av min mycket förtidiga födsel.
Medicin finns det, olika metylfendidat preparat men för att få de utskrivet så måste man vara utredd först.

Inte alltid KBT är svaret på allt, har du mycket problem så sök hjälp.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-16, 15:24   #3
Bibson Bibson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 105
Jag är över 60, så jag tror inte att någon på vårdcentralen skulle bry sig. Jag har varit glömsk och haft svårt med koncentrationen i många år och borde nog ha sökt hjälp för länge sedan. Jag tänkte att kanske någon har ett bra tips. Ett örtpreparat kanske?
Bibson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-16, 17:31   #4
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Du är inte ensam! Här är en till.....som glömmer ställa om maskstorleken efter resåren, läser in mönstret i släden men glömmer att ställa väljaren på två-färgsstickning, stickar för långt, gör färgränderna i fel ordning. Detta är endast några utav mina otaliga glömskemissar. Jag kan tala om för alla att alltid kolla alla inställningar när man ska göra något och så själv alldeles missa just detta.

När jag var nybörjare hände det att jag missade sådant som att sätta i garnet, hänga tyngder med mera. Rikgtigt de felen gör jag inte längre utan det är mer "inställningsfel" jag gör. Därför fixar jag inte att sticka avancerad spets med Silver Reed. Ta ur garnet, ställa om en ratt, sticka rätt antal varv, sätta tillbaka maskväljaren och stoppa i garnet. Alldeles för mycket för mig att hålla reda på-.
Då gillar jag min brother som skriker "wrong carrige" när jag försöker sticka med fel släde. Tyvärr känner den inte av fel maskstorlek och sådana fel.
Nina
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-16, 18:32   #5
Bibson Bibson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 105
Nina, det var ju förtröstansfullt. Då är jag ju inte ensam om problemet och kanske får stuns på det hela till sist. Det här med stickmaskin är ju så himla roligt.
Bibson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-16, 19:20   #6
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Jag är ju nybörjare och gör fortfarande nybörjarfelen, men jag skriver upp vad jag ska göra varje varv så att jag inte missar nått. När jag skulle sticka "mönster" på Passap Automatic så ritade jag dessutom upp hur nålarna skulle stå vid varje "del" för annars gick det bara inte att komma ihåg allt.
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-16, 20:15   #7
Bibson Bibson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 105
Linda, du verkar vara en naturbegåvning. Jag har också kommit underfund med att man måste anteckna, anteckna och åter anteckna. Men man ska ju komma ihåg att göra det också.
Bibson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-18, 13:43   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag har också blivit väldigt glömsk av mig. Tror det är någon diagnos jag borde få, men kan också bero på att om man är stressad eller helt enjelt har mycket att tänka på så blir det för mycket i hjärnan.

Sedan kan det också bero på om du äter någon medicin...
När jag var tvingad att testa ny preparat (mirtazapin) då jag låg på akutpsyk då var jag extremt glömsk att jag inte ens kan läsa böcker eller titta på filmer, nej ingenting fastnade. Jag försökte med att säga högt vad jag läste och då fastnade kanske 20%. Det var verkligen otäckt. Jag minns att jag försökte uppehålla tiden jag var där med att sticka (hand) men det gick inte bra för jag bara stickade på och glömmer att göra den där ökning för 3 varv sedan.. och då var det ju handstickning.......

Jag är fortfarande glömsk som sagt.. men jag skriver ner på lappar vad jag måste tänka på.. Men självklart måste man ju se på lapparna också.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-18, 14:41   #9
Bibson Bibson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 105
Ja, det är nog inte så dumt att försöka lugna ner hjärnan, för den verkar stressad även om man inte gör något.Det spelar nog roll vad man stoppar i sig också. Socker ska nog undvikas helt. Om ett par veckor ska jag ta en sån där detoxkur på 3 v och hoppas att hjärnan ska bli som ny.
Bibson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-18, 17:00   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Kolhydrater.. jojo, min last helt klart också.. :P
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons