Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-05-02, 15:39   #1
Anneliten Anneliten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 18
Får man sy och sälja tex Tilda-figurer?

Jag har sett en hel del sådana till försäljning och jag har faktiskt lite svårt att förstå själv vad som gäller när man läser texten i försättsbladen på många hobbyböcker. Att man inte får kopiera mönstret och sälja det vidare förstår jag, men får man sy saker enligt mönstren och sälja dessa skapelser?
Anneliten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-03, 08:04   #2
Slitvargen Slitvargen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 136
Det där är svårt. När man gör det till kommersiell verksamhet måste man nog dels fråga idéskaparen, dels betala en slant per såld vara eftersom någon annan står bakom den. Det vore som att ta en disneyfigur och börja sälja den utan deras tillåtelse.
Slitvargen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-06, 22:03   #3
Anneliten Anneliten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 18
Tack för svar Jag ser det iallafall som lite förvirrande. Lasse Åberg fick ju rätt mot Disney. Många broderar tex Nalle Puh-motiv och säljer dessa skapelser. Jag har förstått att det är en del tyger som man inte heller får skapa och sälja av... ja, alltså vad återstår när man är blockad av tillträde till material och/eller mönster? Det är ju en oroväckande utveckling för hantverkarna inom texil. Jag är glad att du har svarat, Slitvargen , men jag är lite förvånad att inte fler har svarat.
Anneliten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-07, 05:16   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag tror orsaken till att du får så lite svar är att det skrivits så pass mycket förut om mönsterskydd och upphovsrätt i forumet att man tröttnat. Gör gärna en sökning i forumet får du se, mycket handlar om maskinbroderie men det är i princip samma regler för mönster på kläder och dockor eller vad det än må vara.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-08, 07:32   #5
Schannalle Schannalle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 63
Att sy efter ett mönster och sälja det vidare blir en exakt kopia, däremot det Lasse Åberg gör är inga kopior av Disneys figurer, däri ligger skillnaden. Många av dem som broderar t.ex. Nalle Puh gör det antingen "olagligt" eller så har de kanske skapat mönstret själva. Den enklaste sättet att få svar på din fråga från en helt säker källa är att ta kontakt med tillverkaren och höra. Men gör även en sökning i forumet, för det har skrivits mycket om mönstreskydd/upphovsrätt.
Schannalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons