Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-08-30, 08:08   #1
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 300
Kläder av gardintyg - coolt eller töntigt?

Jag hittar alltid massa fina gardintyger, som faktiskt skulle kunna göra sig fint som byxor eller klänningar, åtminstone till barn. Jättecoola. Frågan är om man kan med att göra så?? Risken är ju att det är någon på dagis som kommer fram och påpekar att de har sådana gardiner hemma... Typ.

Vad säger ni andra?? "Får" man sy vad som helst av vilket tyg som helst??

//Kaja
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-30, 08:43   #2
Micka Micka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 135
Ja, huvudsaken är väl vad du tycker! Jag tycker att många syr jättefina kläder av gamla gardiner, lakan etc. Har själv ett gammalt påslakan som jag hittade i garderoben igår som måste ha kommit från min man i samband med att vi flyttade ihop. Som lakan är det gräsligt men det kanske, kanske kan bli en skjorta eller något till mina busungar.
Micka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-30, 08:47   #3
yllet yllet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 113
Jag har sytt fina klänningar till mina flickor genom åren av "gardintyger",det viktigaste är väl att just " det tyget passar till det plagg man väljer att sy tycker jag
yllet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-30, 08:52   #4
Micka Micka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 135
Lite suddigt är det men jag var bara tvungen att ta en bild av påslakanet nu. Vad tror ni, duger det till skjortor till två fyraåringar eller ska jag vänta och hoppas på att barnens kusin som kommer i december/januari är en liten tjej och då sy en tunika/klänning?
Bifogade bilder
 
Micka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-30, 08:57   #5
yllet yllet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 113
Vänta och se,om det blir en flicka,tänk klänning,solhatt men det tyget är ju ochså fint till sängen,
yllet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-30, 09:03   #6
Micka Micka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 135
Ja, eftersom det är rätt mycket tyg kanske kusinerna kan matcha varandra. Sött eller töntigt???
Micka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-30, 09:55   #7
KlaramedK KlaramedK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 60
Ojojoj, vilket jättefint tyg!! lakansväv är väl kanon att sy barnkläder i! värre är det väl med lite grövre tyger, då blir det nog mest till byxor...är min plan i alla fall =)

...fast man kan ju alltid fodra med tunt mjukt tyg, stoff och stil har ett jättesmidigt lakansvävstyg för tyg 29kr metern.

suck de få gånger jag hittar coolt 70-tals tyg på loppis är det oftast ganska så grovt tyg, typ tunnare säckväv! eller så är det läbbigt syntet
=(

SY skjortor och klänningar och solkhattar mm mm, behöver ju inte vara samma typ av klädesplagg till de olika små liven! om du skall sy till säng/vagga behöver man ju bara ha det snygga tyget utanpå och något annat på "insidan"
KlaramedK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-30, 10:28   #8
Micka Micka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 135
Ja, eftersom bebisen inte kommer förrän nästa år(eller möjligtvis ploppar ut innan nyårsafton) har jag ju lite tid på mig att funder på hur jag ska få ut mesta möjliga av tyget.
Micka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-30, 10:33   #9
Micka Micka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 135
Klara: var precis inne och kollade din profil och ser att du tydligen besöker metropolen Karlshamn då och då och vill bara tipsa om flera bra secondhandbutiker i stan. Först har du ju det välkända alltid lika överfyllda 34:ans fynd(var där i lördags, lakan med spets fyndades). Sen finns ju även röda korsets butik och de har ju öppet även på vardagarna så man lätt kan slinka in när man ändå är i krokarna.
Micka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-30, 13:34   #10
T3zz T3zz är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 16
Mina två senaste klänningar (röd och gul) och min syster kjol är gjort av gardintyger. Tyg är ju tyg och man kan ju använda det till precis vad som helst. Även om riktigt tyg har bättre kvalite så håller jag mej än så länge till "gardintyg" eftersom det är ett billigare alternativ för min plånbok.
T3zz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-30, 20:00   #11
Bluecloud Bluecloud är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 157
Självklart kan man använda vilka tyger som helst!

Själv går jag nog hellre omkring i ett unikt läckert plagg som råkar vara i samma tyg som någons köksgardin än att ha något från Lindex som 1000 andra har exakt likadana!

När det gäller barn kan det kanske vara lite knepigt i och för sig... De är ju otroligt mycket mer accepterande än vi vuxna, men kan samtidigt vara lite väl ohejdat ärliga...

Till min dotter sydde jag mycket i heminredningstyger när hon var liten och jag tror aldrig att hon fick några negativa kommentarer. Snarare tvärt om.
Bluecloud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-30, 21:02   #12
ellinorlandal ellinorlandal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 22
Jag säger: Ja för tusan! Gå in och kolla min studentklänning bland mina bilder. Den är bland annat gjord utav gammla gröna och rosa gardiner!
ellinorlandal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-30, 22:58   #13
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, ja, ja.

Speciellt det där om Lindex är sant sagt..

Om det ser fint ut - använd det!

Grövre tyger kan man använda till jackor och byxor.. om det inte är mycket glest vävd, förstås.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-31, 07:15   #14
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 300
Citat:
elinoruchan skrev:
Jag säger: Ja för tusan! Gå in och kolla min studentklänning bland mina bilder. Den är bland annat gjord utav gammla gröna och rosa gardiner!
Alltså. Hur kreativ kan man vara!!?? Helt otroligt! Jag spelar ju bara i gärdsgårds-serien, så jag håller mig till lite enklare grejer...

//Kaja
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-31, 09:35   #15
Gidget Gidget är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 718
Det är väl det som är det roliga att inte läsa underskriften utan innehållet.
D.v.s. bryr er inte om vad "någon" tänkt att tyget ska användas till utan använd det till det du vill. Vad tråkigt det skulle vara om man bara hade klädtyger till kläder, gardintyger till gardiner etc. Min älsklingsaffär -Tyggrottan- har inte så mycket "klädtyger" men det är inte mycket av allt jag sytt de senaste 30 åren som jag inte köpt där. Mina barnbarn följer ofta med mig dit och väljer tyg till sina kläder och oftast väljer de "heminredningstyger".
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons