Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-01-24, 23:20   #1
Tuss Tuss är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 37
Material till hundhalsband

Jag skulle vilja sy egna halsband till min vovve, men vad behöver man egentligen för material till ett slitstarkt halsband? Hon är en blandning mellan tollare och BC, altså en mellanstor hund, men ganska stark ändå. Vill ju inte stå där med en koppelända i handen helt plötsligt.

Så, vad för material och var kan man köpa det? Gärna tips på hemsidor... och någon som har mönster eller vet var man kan köpa?
Tuss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-25, 17:04   #2
lottisen lottisen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 105
hundhalsband

Jag har sytt halsband till mina vovvar.Var på djuraffären och tittade hur dom var sydda.Köpte band (nyckel-hållare)och klippte till enl.mått.Fodrade med fleece,och satte på 2st.halvöglor som jag hittade i en välsorterad "typ"järnhandel.Sy ordentligt,med stark tråd.Problemet är väl att komma igenom alla tyglagren.Men mina vovvar är inte så stora som din så du måste anpassa materialet efter styrkan.Leta på,o lycka till.
lottisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-25, 19:48   #3
samvatt samvatt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 25
Lightbulb hundhalsband

jo du det är enkelt, du köper sådant som man har till koppel. Eller ett koppel + 2 helgjutna ringar,
mäter halsen och lägger till ca 10 cm. Den del som ska var kring halsen fodrar du på insidan med ex vis täcktyg,tyget ska inte var precis lite kant,

trär en ring i ena änden syr ihop (men dessa sömmar ska hålla) sy i kors och 2 varv runt.

Så den andra lägger du genom ringen och naturligvis sätter du på den andra. Nu ska du sy fast flärpen på samma sätt som förra, men du har en ring som kan åka hur som helst,

sträck den andra du sydde som nu är en lång öggla,överst i denna ska 2 ringen sitta sy nu under ringen så den inte löper. OK, du har fått ett njukt stryphalsband, sådana hade jag till mina Grönlandshundar.

Asch jag tar en bild så ser du resultatet.

godlock samvatt

ps:hoppas bild är med du ser bättre vad jag menar.
samvatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-24, 14:23   #4
Pysselfian Pysselfian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2013
Inlägg: 1
Hej! Ser att detta är ett gammalt inlägg.. men jag har precis sytt mitt första hundhalsband och det är faktiskt enklare än man tror. Hittade en superenkel beskrivning på internet och banden och spännet köpte jag på nätet. (www.billigaband.se)

http://www.billigaband.se/sybehor/ma...d-4-delar.html
Pysselfian är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons