Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-11-19, 10:37   #1
katta katta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 203
Question Mönster till hipsterstrosor

Är det någon som vet var jag hittar mönster på trosor, gärna hipsters. Jag har försökt att rita egna och sprätta isär färdiga trosor, men det har inte gått så bra.

katta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-19, 10:56   #2
martina martina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 81
Jag har ritat mönster så som du sagt att du gjort och det har funkat bra? Vad är det som blir fel. Det är ju väldigt viktigt att använda mjuka resårband t ex...
martina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-19, 11:02   #3
katta katta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 203
Jag tycker att det är svårt att få det rätt just mellan benen. Jag har beställt underkläddsresår nu så jag hoppas att det ska förbättra saken
katta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-19, 11:08   #4
Hallon Hallon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 12
Kolla in www.rodatraden.com

Dom har både mönster och material för underkläder.
Hallon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-19, 11:33   #5
martina martina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 81
Jag har kommit fram till att det behövs mjukare och tunnare material än man kanske tror. Annars blir det lätt obekvämt även om man har ett bra mönster.Är viktigt att sy med så få sömmar som möjligt. Det vill säga att sy på resåren med en söm och inte fästa den först sen sy igen. Då försvinner spänsten ju För om du har klippt isär ett par trosor som du gillar och ritat av dem så borde det ju funka. Lycka till!!!
martina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-27, 19:57   #6
ill ill är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 49
Hur gör man överhuvudtaget?

Jag har velat sy egna únderkläder ett tag, men har ingen aning hur. Kan man inte få en kort genomgång? jag förstår inte ens det där med resår
ill är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-27, 20:26   #7
Tuss Tuss är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 37
Syr du med vanlig symaskin? Fungerar det att sy underkläder med "vanlig" maskin? Vore ju hur kul som helst att sy underkläder! :-)
Tuss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-27, 21:58   #8
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Är också nyfiken på hur man gör! Så snälla ni som kan, tala om för oss andra!
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-28, 11:08   #9
katta katta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 203
Jag tänkte nog sy på min overlock, men det borde väl funka med resårsömmen som finns på en del vanliga maskiner. de mönstren som fanns på röda tråden var jättefina! Har inte betsällt något än men jag har nog tänkt at göra det... Just nu är jag hemma hos mamma och pappa över jul så jag får sätta igång när jag kommer hem till mina maskiner igen.
katta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-28, 13:23   #10
Katarina Katarina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 16
Hej!

För ett antal år sedan gick jag en helgkurs i "Sy vackra underkläder".

Vi sydde med vanlig symasin. Vi använde då bara tät och smal zig-zag. För att applicera brodyr så tejpade vi fast den innan vi fast den med kontorstejp, typ Scotch Magic istället för att nåla. Tejpen sattes tvärs över därman skulle sy. När sömmen var sydd var det bara att riva bort tejpen.

Viktigt var också att inte använda vanlig resår utan sån som var kroppsmjuk.

Kurslitteraturen var:

KWIK*SEWs
Sy vackra underkläder av Kerstin Mårtensson
ISBN 0-913212-14-8
Katarina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-28, 18:03   #11
katta katta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 203
Häftigt! Tack för tipset. Ska kolla efter den boken. Är den bra?
katta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-05, 18:41   #12
katta katta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 203
Jag tänkte bara tipsa om att de hade mönster på underkläder i senaste Burda, eller ja den från december tror jag att det var
katta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-06, 13:02   #13
martina martina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 81
tja... innan overlocken fanns så sydde väl de flesta allt på en vanlig maskin. På underkläder blir det oftast bara korta stycken som skall sys ihop. Då kan man ju använda resårsömmen på en vanlig maskin. Bäst blir det nog med en overlock men går gör det. I övrigt för att sy på resår använder jag helst den vanliga maskinen för att jag tycker det är enklare. Det finns ju pressarfötter man kan köpa för att sy på resår och så men det finns ju till vanliga maskiner också. Bäst blir att sy på resår med vanlig sicksack... direkt... eller dubbelnål eller trestegsicksack. Fast då blir det inte lika mjukt förstås. Annars är det nog mest det där med mjuka material som gäller. Fråga efter speciella resårband hos personalen så det blir rätt. Tyget måste vara väldigt töjligt och tunt annars kan det strama åt runt ben och midja där det blir flera lager tyg. Inte skönt. Man brukar väl säga att man ska ha resåren runt två tredjedelar så lång som tygstycket. Här tycker jag inte att den tumreglen gäller. Kan behöva spännas lite över skinkan liksom och i midjan. Men förvånansvärt lite. Oj vilket långt inlägg det blev hihihi...
martina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-11, 23:31   #14
la_lune la_lune är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 158
bra mönster kan vara svårt att hitta....

lättast tycker jag är att "kopiera" trosor & bh som man vet passar & man tycker om.
Men tänk då på att använda ett material som "beter sig" lika dant som det ni kopierar.
en mönsterkonstruktion sydd i micrifiber ter sig inte lika dant om man syr den i bomulls-jersey.och tvärt om. samma sak gäller självklart vilken sorts resår man använder (stumm eller mjuk)
la_lune är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons