Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-02-27, 13:54   #1
sonnerskog sonnerskog är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 21
Pattern Master

Nu har jag köpt pattermaster (online) Vet knappt hur man ska börja,har gjort en sloper klänning o ett par byxor.Är det nån som vet hur jag ändrar när jag tycker tex att byxorna är lite höga fram,ska jag ändra i mina mått eller är det nån annan justering? Ann-Marie
sonnerskog är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-27, 15:21   #2
monikakristina monikakristina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 36
hej,
har också pmb, så här har jag gjort. Programmet mäter midjan från "natural waist"-måttet, alltså din naturliga midja så du kan kanske korta där (det går bra att ändra i inställningarna hur man vill). Användarstödet, via chatgruppen med, är fenomenalt. Så drista dig inte till att skriva dit, man får alltid svar - ingen fråga är för liten eller stor.
varm hälsning,
monika
monikakristina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-27, 16:45   #3
sonnerskog sonnerskog är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 21
Hej, monicakristina. Jag blev lite desperat ett tag,tyckte det verkade svårt.Jag ska testa chatgruppen, när jag går till users guide går det inte att läsa,det ser ut som ryska.Har gjort ett par provbyxor till i anna modell men dom blev alldeles för små! Vad blev fel då tro? Man får väl träna.Hälsningar från Ann-Marie
sonnerskog är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-27, 18:55   #4
monikakristina monikakristina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 36
Hej igen,
såghär har jag gjort: först en sloper som sitter något sånär bra på de viktigaste ställena - denna sloper sparas i maskinen och när man sedan konstruerar andra plagg så trycker man "show sloper" och då syns sloperns konturer på skärmen med, i röda konturer. Då ser man tydligt vad som är för smått och för stort, och kan göra ändringar enligt det. Gjorde utan sloper en "boot cut" pant och de blev oxkså hopplöst för små vid låren.
Men viktigt!! Kom ihåg "ease" - slopern är konstruerad utan ease... Fyll i själv för de plagg du ritar - det finns också, uppe till vänster en "ease chart" med rekommenderade siffror enligt hur tight man vill ha - från tättsittande till "very loose" - har använt den flitigt, min egen favorit är loose.
Users guide läses med hjälp av programmet "Acrobat reader" ett gratisprogram som kan laddas ner om du inte har det - fungerar det ändå inte, kontakta supporten, du får svar Pronto.
Och minns, man kan fråga vad som helst. Jag började som total novis och nu använder jag det här programmet så gott som dagligen och är verkligen nöjd.
(om man är lat med att sy en sloper - vilket jag varit för somliga plagg - så konstruerar programmet en automatiskt, som alltså visas i rött - det har jag klarat mig med långt, långt...)
Lycka till, varm hälsning,
monika
monikakristina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-28, 06:23   #5
sonnerskog sonnerskog är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 21
Tack snälla för råden, idag känns det som jag skulle vilja sitta hela dagen med detta och testa allt. Man blir så trött efter ett tag och fattar inget ibland.Jag anmälde mej till chatten men kan inte komma in än,det tar kanske lite tid. Det där med att slopern visas är ju jättebra. Ann-Marie
sonnerskog är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-28, 07:21   #6
monikakristina monikakristina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 36
hej igen,
om du inte kan komma in på chatten, meddela wildginger. som sagt, de är jättebra på att hjälpa.
har förresten föreslagit här för sysidan att vi skulle skapa ett skilt diskussionsforum för mönsterkonstruktion...
skulle det inte vara skoj?
varm hälsning,
monika
monikakristina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-28, 10:01   #7
sonnerskog sonnerskog är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 21
Det vore verkligen bra med en sån sida,jag anmäler mej direkt.I morse hade det kommit mail från chattlistan så jag är med där.Oj vad kul detta är , tyvärr måste jag jobba annars hade jag nog ägnat dagen åt detta.När man ska lägga ut mönster på tyget måste man pussla manuellt då eller går det automatiskt också?A-M
sonnerskog är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-28, 22:10   #8
Cephida Cephida är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 24
Monika - tack för ditt förslag,det låter verkligen bra. Vad hade man gjort utan sysidan - jag bor i Tyskland och tycker det är så skönt att kunna konversera på svenska....!!!
Cecilia
Cephida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-01, 05:02   #9
monikakristina monikakristina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 36
hej igen Ann-Marie,
om du går in på yardage calculator, kan du göra bästa utlägget på maskin, beräkna tygåtgång och sedan skriva ut utläggskartan.
Och så är det bara att skriva ut mönsterdelarna, klippa ut dem och placera på tyget.
varm hälsning,
monika
monikakristina är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons