Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-10-31, 08:35   #1
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Angry Mönsterkonstruktion av byxor


Kan någon hjälpa mig att minnas?? Har genomgått allehanda kurser på Tillskärarakademin och har en yrkeskonstruktörsutbildning, men det var länge sen och det är inte speciellt kul att rita mönster så projektet har legat nera sisådär 30 år......
Nu försöker jag mig på det igen och har letat fram mina gamla pärmar för att konstruera ett byxmönster men fattas uppenbarligen lite papper. På bakstycket finns det en massa mått som heter X-1,5 eller X+1 o dylikt. Men varifrån man räknar ut X framgår inte och då går hela projektet i stöpet. Nån som kan ge ett tips??
Sen minns jag inte heller: Hur påverkar grensömmens urringning bak hur de skär in i ändan eller veckar sig?? Bör väl vara så att ju "flackare" urringning jag gör desto mindre skär de in??
Barbro
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-02, 13:02   #2
emilia emilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 362
x

Hej Barbro!
X får du genom att först ha stussvidden/höjden + 2 (=standard mått) och sedan ska du dela detta med 20. Om byxorna får veck vid ändan skall man klippa större urringning bak på byxan, dvs man ska klippa bort från mönstret.
emilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-03, 14:38   #3
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Tack Emilia, det du beskriver fanns nånstans i bakhuvudet nu när jag får höra det, men vad var nu stusshöjd?? Kan du hjälpa mig även med det????
MVH Barbro
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-03, 21:52   #4
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Hej!
Kommer nog att upprepa föregående svar en del, men hoppas du har nytta av det ändå.
Som jag lärde mig rita, har vi gjort följande uträkning på en byxa i stl 38:
Stussvidden är 96 cm + 2 cm. Sen delar man det med 4 = 24,5 cm. Detta måttet använder man när man ritar framstycket, på den bredd som markerar byxhöjden, eller vad jag antar att du menar med stusshöjden.
X är sen lika med 1/10 av 1/4 stussvidd med tillägg, alltså 24,5 / 10 = 2,45 cm.
Byxhöjden är höjdmåttet vinkelrätt mätt från midjan och ner till underlaget när man sitter. På en byxa i stl 38 är detta mått 27 cm.

Lycka till! /Annika
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-08, 12:07   #5
emilia emilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 362
Smile Stusshöjd

Jag tror att man inte behöver bry sig om någon stusshöjd(den är ju normalt 19 cm från midjan), jag förstår inte riktigt varför det står stussvidd/höjd i mina papper, för det är ju stussvidden man har tagit och räknat med.
emilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons