Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-09-05, 18:08   #1
tildiis tildiis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 29
Question material, mönster

hej
Jag är sugen på att prova att sy en korsett, men jag vet verkligen inte vad det ska vara för sorts tyg. JAg läste någonstans att det funkar med vanlig lakansväv, men då måste den väl förstärkas på ngt vis?
och vad kallas dessa "skenor" som man sätter i och hur får man tag på dessa?
är det ngt mer man behöver?

Dessutom undrar jag om det är ngn som vet ngnstans där man kan ladda hem ett gratis mönster, ngt att öva sig på
tildiis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-05, 20:01   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Lakansväv är för tunt, svagt och sträcker också på sig. Duger dock som fodertyg om man t.ex. har 2-3 lager tyger, vanligen i ordningen "modetyg, stabil tyg, fodertyg". Som stabil tyg används traditionellt coutil men det är inte så lätt att få tag på. Rejäl twilltyg duger. Inte de tunna sladdriga utan riktigt rejäl och tätare än jeanstyg. Andra liknande tyger duger också, testa att dra i tyget åt båda riktningarna, testa riva i tyget osv. Om det är svårt att riva tyget (klipp en jack, riv), och tyget inte ger med sig alls när du drar i den så är det nog bra.

"skenorna" heter stålfjädrar, krinolinstål, spiralstål beroende på tjocklek/typ du vill ha.

Stålfjädrar (spring steel boning) är ofta av färdig längd, tunnare i tjocklek än krinolinstål, också ofta bredare.
Tjockleken är ungefär som planchettens (busk) fjädrar.

Krinolinstål är smalare men också grövre så den är mindre flexibel. Säljes på metervara (man får köpa till skollor att klämma fast så kanten inte skaver sönder tyget) Brukar vara mest prisvärda alternativet.

Spiralstål (spiral boning) är den allra mest flexibla, då den kan böjas åt alla håll (och inte bara fram och tillbaka), ser ut som tillplattad spiral, ungefär som om du skulle platta till en telefonsladd. Finns båda i metervara och färdiga längder. Bra för ställen där "skenan" måste vrida på sig.

Glöm plastfjädrar förresten.

Senast redigerad av ichigo den 2008-09-05 klockan 20:04.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-05, 20:04   #3
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
sätt dig en dag när du har lite att göra och gå igenom de trådar som finns i korsettforumet. här finns svar på i princip alla frågor du kan tänkas ha, bara du har tålamod att läsa igenom! mönster har stötts och blött förut, liksom skenor, tyg, öljetter, sytekniker...

Lycka till!
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-05, 20:05   #4
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Vrida sig och vrida sig. Den är som du påpekar flexibel, men jämväl stum och funkar om man vill ha viss komfort, fast det är ingen större skillnad melaln en korsett med stål-stål och med spiralstål.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-05, 20:15   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag tänkte på om du tar en krinolinstål, tar tag i båda ändarna och vrider på den. Det är svårare. Och ibland skaver kanten in i kroppen och det gör ont... (vet)

Spiralstålen om du vrider på den så går det mycket lättare. Men är ändå stabil nog för att ge komfort.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-06, 15:16   #6
tildiis tildiis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 29
ok,jag har tittat, och hittat en del, men en sak som jag inte riktigt tycker mig ha hittat är hur många/breda skenor/fjädrar man ska ha...
Jag har nämligen kommit fram till att jag ska konstruera mönstret själv och då står inte sånt i nån beskrivning
tildiis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-06, 15:33   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Men om du gör själv så bestämmer du själv.

Jag köpte krinolinstål på metervara så jag kudne klippa själv det jag behöver (man måste ha *rejäl* avbitartång) och köpte också skollor att klämma på. Då behöver jag inte på förhand veta exakt längder och antal.

Om du gör viktoriansk korsett så brukar man oftast placera 1 st eller kanske 2 per söm. Och om det är långt mellan sömmarna så kan man sätta dit en fjäder mellan också. Du kan känna fram till det.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-06, 15:38   #8
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
I en del mönster rekommenderas ett stål på varje tum i midjehöjd. Vill du har en korsett som håller in mer kan du lägga stålen tätare; i sidan kan du ju tom lägga 2-3 stål bredvid varandra.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-06, 16:01   #9
tildiis tildiis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 29
jag tänkte ha snörning i ryggen och öhm, passchetter(knäppnign)(vet att jag nog stavade fel men hoppas ni förstår vad jag menar) fram. runt dessa har jag förstått det som om det behöver vara kraftigare stål, sen blir det nog 3 sömmar per sida utöver dessa. så då kanske jag ska ha fler stål?
Jag har aldrig sytt ngn korsett förut så jag vill gärna ha lite tips så jag inte "bestämmer" fel

Vad rekomenderar ni för bredd på stålen då?
tildiis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-06, 16:05   #10
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Sy en korsett efter färdigt korsettmönster först.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-06, 16:13   #11
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Det kanske låter lite grinigt, men eftersom du är nybörjare och vill sy efter eget mönster från scratch har du inte gjort det lätt för dig.
Det finns tidigare trådar med samma fråga - hur syr man en korsett? - kolla dem först.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-06, 17:53   #12
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag sydde en korsett från scratch som första korsett, men jag hade redan läst på om korsetter i minst 10 år.

Om man har tillverkat bra mönster så är det helt ok att göra det själv. Men om man är osäker så ska man nog ta köpemönster. Det finns ganska stor variation på stilar.

Det behöver inte heller vara dyrt att köpa färdig mönster. Jag köpte simplicitymönster från ebay för väldigt liten penning.

Om man kan engelska så finns det MYCKET information om hur man gör korsetter (dvs symomentet) ute.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-08, 09:52   #13
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Jag håller med om att göra en korsett från befintligt mönster först. Visst KAN man göra en egen som sin första, och en del blir till och med snygga, men jag har sett sorgliga exempel på folk som gör egna första som sitter dåligt, glipar, har ojämn snörning, konstig stål-layout etc.

Som sagt, mönster kostar en spottstyver i förhållande till den kunskap och information du får.

På flera butiker (bla min favorit Venacavadesign.co.uk) kan man köpa korsettpaket där du får mönster och alla tillbehör (stål, planchett, tyg, etc) så då behöver du inte ens oroa dig över vad för material du behöver. Easy as pie!

När man lägger ner arbete (och pengar) på en korsett, varför inte bara lära sig hur man gör rätt från början, och SEN prova på att göra eget?
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons