Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-06-02, 20:59   #1
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Ändringar på linne

Efter en bildkommentar (http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=28537) och sedan en fråga i min gästbok om hur man kan gå tillväga för att ändra så tänkte jag försöka förklara för Katarina hur jag menar.

Enklast är om du har någon som kan hjälpa dig nåla, men det går att göra på sig själv. Tänk på att försöka hålla ärmarna avslappnat längs sidorna (där av lite bökigare att göra på sig själv)

Vänd linnet ut och in och nåla sedan in ett veck som börjar i nedre delen av ärmhålet och slutar en bit från bröstvårtan. Oftast så ser man rätt bra hur man ska lägga vecket när man väl börjar. Men jag lägger in din bild där jag ritat ungefär hur det kan ligga.
Bifogade bilder
 
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-02, 21:02   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
För att sedan svara på din andra fråga om hur man ska göra på mönstret, in för nästa linne, så skulle jag försöka flytta insnittet från ärmhålet till sidosömen. Det är inte så svårtmen jag måste rita en skiss och återkommer snart...
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-02, 21:09   #3
WiKa WiKa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 480
Tusen tack Alvan!

Jag ska göra ändringen redan i morgon. Toppen att du ritade på bilden!

Ska kolla forumet efter ditt tips på att sy från sidosömen. PS! stressa nu inte med detta, jag har inte bråttom.
WiKa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-02, 21:34   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Tid har man väl aldrig men det är så kul att få hjälpa till så här kommer en beskrivning. Jag kommer lägga in fyra inlägg så vänta med att skriva tills det är klart så blir det lättare att följa.

Först en bild på hur orginalmönstret kanske ser ut.
Bifogade bilder
 
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-02, 21:40   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Rita in det veck som du gör på ditt linne. Jag har ritat in vecket med streckade linjer. Lättast är om du markerar dina nålar med en penna, tar bort nålarna och lägger ditt orginal mönster ovanpå linnet och ritar av. (Det är också ett bra sätt att få båda sidorna på ditt linne här ovan lika)

Rita sedan in en linje mitt i vecket och en linje som går från bystpunkten ut till sidan, jag har ritat med lila.
Bifogade bilder
 
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-02, 21:42   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Klipp sedan upp mönstret längs med de lila strecken, lämna någon millimeter i bystvecket så mönstret forfarande sitter ihop.

Rotera sedan delen så de två streckade linjerna hamnar ovan på varandra.
Bifogade bilder
 
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-02, 21:44   #7
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jämna till ärmhålet (ser lite konstigt ut på bilden men det är ju endast en princip skiss) så övergången blir en jämn kurva.

Du har nu flyttat insnittet
Bifogade bilder
 
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-02, 21:59   #8
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Vill man inte ha ett insnitt på sin trikåtröja så kan man sy en rynktråd i sidan och dra ihop tyget också.

Ett annat tips till de som är lite större i storlekarna är att ta en titt på Ottobre Woman som jag tycker har bra mönster för dem upp till strl 52
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-02, 22:34   #9
WiKa WiKa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 480
TUSEN TACK ALVAN!!!

Du är super som lägger ner tid på lilla stora mig! Ska genast skriva ut dina skisser och lära mig detta. Ska köpa ett riktigt mönster med bystinsättning längre fram, men just nu klarar jag mig med din beskrivning.

Fortsatt trevlig helg!


KatarinaWidell
WiKa är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons