Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-02-16, 15:32   #1
spotty spotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 337
Varför syr ni korsetter?

Ursäkta, en lite nyfiken, och kanske dum fråga. Men varför syr ni korsetter och vad använder ni dem till?
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-16, 15:41   #2
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Jaa, varför syr man slipsar?

Korsetter är oftast inte ett vardagsplagg men ett fint festplagg. En del syr korsetter för att ha under historiska kläder.
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-16, 16:08   #3
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Inga frågor är dumma!

Jag syr min för att jag känner mej sensuell och vacker i den och för att jag som ingen midja har skall se lite kurvig ut och inte bara som en säl
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-16, 16:25   #4
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Jag hänger på Ann1e:s uppfattning. Jag vill inte heller se ut som en säl Dessutom älskar jag allt vad feminitet innebär, och vad är mer kvinnligt än en korsett? Jag syr ännu inte korsetter, men jag har ett mönster och ska köpa material så snart jag får pengar. Jag kan tänka mig att sy korsetter för alla lägen förutom badstranden, för då mår inte stålen bra Sedan får vi ju se hur jag trivs i korsett också.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-16, 18:08   #5
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Jag syr korsetter av samma anledningar som föregående talare; jag känner mig snygg i korsetter och mina kunder känner sig tydligen också snygga Dessutom är det en utmaning att sy och när jag lyckas och får en riktigt snygg korsett så blir jag så himla nöjd!
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-16, 22:14   #6
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Det är ett vackert plagg och man kan göra så mycket kul saker när man syr det. Det ställer höga krav på en när man syr men utbytet är mycket stort när man lyckas.

Dessutom är plagget så smickrande för kvinnokroppen (fast en sådan tanke får man väl inte uttrycka ... )

Jag har sytt i ca 15 år varav de 5 senaste åren har blivit korsett-år.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-17, 09:07   #7
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Givetvis får man tänka så Magnus! En skräddare SKALL vilja att kunden blir så vacker som möjligt i plagget han/hon syr, anser jag.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-17, 10:00   #8
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Kan väl bara stämma in i kören...

Man får en vacker form i korsett och hållning som en drottning. Man ser mer spännande ut kan man väl säga. Det finns i mitt fall också ett visst fetishistiskt nöje i att snöra in sig. Tolka inte in mer i det påståendet än vad det faktiskt är... man får höra så knäppa saker ibland.

Att sy korsetter är svårt och lite som att skulptera, som Ida B säger, en utmaning. Ett pillrigt lagomt tygkrävande projekt som i bästa fall är en liten vacker form när det är färdig.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-17, 13:19   #9
Frida_L Frida_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 93
Jag är också nyfiken på hur man använder korsett.
Hur mycket drar ni åt, känns det obehagligt eller är det bara som ett ständigt tryck runt kroppen som man "glömmer bort"? Och kan man böja sig fram?
Finns det exempel på mer "klädda" korsetter om man varken vill se vågad ut eller som någon utstigen ur 1800-talet? Här menar jag inget illa, de flesta korsetter jag har sett har varit mycket vackra, men inget jag skulle känna mig bekväm i. Men föregående inlägg med orden "vacker form" och "hållning som en drottning" gör även mig sugen på korsett
Frida_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-17, 13:54   #10
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Här finns det gott om korsettinspiration, Frida_L

http://www.fairygothmother.co.uk/Corsets.htm

Sedan beror det bara delvis på korsetten angående vilket sammanhang man kan ha den i. De andra kläderna/acessoarerna man väljer att ha bidrar ju alla till ett helhetsintryck.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-17, 14:54   #11
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag inspireras i huvudsak av tyger jag hittar och det är blandat, alltifrån röd latex till broderad "siden"brokader.
Sedan får jag mycket idéer av korsetter jag ser på bild. Ofta har just fetishbranschen hittat korsetterna OCH det är inte bara lack, läder och gummi man har fastnat för där utan man kan hitta riktigt vackra kreationer men fina mönstrade tyger och eleganta skärningar och intressanta detaljer.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-18, 08:45   #12
Frida_L Frida_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 93
Tack madwoman för länken, där fanns en del intressanta plagg.
En sak jag kom att undra är hur man gör för att dölja skenorna, som på bifogad bild. Syr man ett annat tyg utanpå? Det borde vara svårt att få det att följa undertyget på ett så pass kurvigt plagg.
Och hur är det med bekvämligheten?
Bifogade bilder
 
Frida_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-18, 08:57   #13
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Dölja skenor

En korsett som ska ha dolda skenor består av minst två lager. Antingen köper du speciella kanalband och syr på foderlagret, eller så har du två foderlager och syr kanaler för skenorna däremellan. Därefter fäster du fodertyget i yttertyget precis i sömmarna. Det är pilligt men fullt möjligt att få det snyggt när de olika tyglagrena sys ihop. Inom korsettsömnad är det enormt viktigt med noggrannhet, inte minst när det gäller sömsmånerna.


En korsett som sitter bra är inte obekväm. Man får se upp så man inte snör för hårt för snabbt dock, speciellt om man inte är van vid att gå i korsett, för då kan det kännas lite. Snör man ordentligt och har en överbystkorsett så märker man att det inte är ett plagg att motionera i, bröstkorgen kan ju inte utvidga sig som vid "normal" andning...
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-18, 09:14   #14
Frida_L Frida_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 93
Tack
Korsetter kanske kan vara något för framtiden. Just nu håller jag på att lära mig sy och rita mönster, och bara det är tålamodskrävande.
Frida_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-18, 09:27   #15
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
En välformad korsett i rätt storlek är som sagt bekväm att ha på sig. Vad det gäller snörning får man vara försiktig i början och snöra åt lite i taget, detta för att skona sig själv främst men också korsetten. Tyget måste få en chans att sträckas i lagom takt och forma sig efter kroppen. Bekvämare för den som har korsetten och bättre för materialet. Snör åt, vänta en stund och snör sedan åt lite till osv. När man ska ta av sig korsetten gör man på samma sätt fast tvärt om.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons