Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-12-07, 13:10   #1
Loka Loka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 21
Vanlig maskin vs overlock

Hej!

På min symaskin (Bernina Bernette 55) finns det overlockssömmar som jag tycker funkar hyffsat bra. Min fråga är dock om det finns, och i så fall vad, skillnad mellan dessa sömmar och de som en riktig overlock har? Kvalitén på sömmarna? Går det fortare att sy sömmarna på overlockmaskin än på en vanlig maskin med overlocksöm? Vad är den stora skillnaden egentligen..? ;-)
Loka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-07, 13:40   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Sömmarna är uppbyggda på helt olika sätt. Sen beror det på vilken overlocksöm du pratar om, det finns många olika sömar man syr på en overlock.

Det är inte helt enkelt att förklara men jag gör ett försök.Om vi utgår från de klassiska sömmarna, 4-trådig och 3-trådig overlocksöm, som man använder när man syr ihop tygbitar så kan man enkelt förklara det så här:

På en vanlig symaskin så har du en över- och en undertråd. Dessa trådar arbetar till största delen på övre respektive undersidan av tyget, oavsätt vilken söm du använder. På overlocksömen så arbetar de trådar som kommer från undersidan både på ovansidan och undersidan av tyget. Det ger sömmar som dels är mycket mer elastiska än de på en vanligmaskin, därför används overlocken mycket till trikåtyger. Dels ger det sömmar där kanten på tyget väldigt effektivt innesluts i sömmen. Detta kan man visseligen göra med sicksack på en vanlig maskin men inte så effektivt. Detta gör overlocksömmen väldigt bra på att hålla ihop tygkanten och detta kan man utnyttja till att avsluta tygkanter med istället för att fålla.

Sedan går det fortare att sy på overlocken i jämförelse med en vanlig hushållsmaskin men inte jämfört med en indutrimaskin. Det har egentligen inget med att det är en overlock att göra utan bara på hur snabb maskinen som sådan är.

Vilka sömmar som är bäst beror enbart på i vilket sammanhang man ska ha dem och vad man ska göra. Att sy i blixtlås och fina detaljer är inte helt lämpligt på en overlock.

Hoppas det blev lite klarare.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-07, 13:53   #3
Loka Loka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 21
Tack Alvan för ditt svar! Det blev definitivt klarare för mig! :-)

Jag har inte använt overlocksömmarna på min maskin speciellt mycket när jag sytt i trikå, utan använt 3stegs-sicksack ganska hög utsträckning. Nu när jag sitter och syr med overlocksöm så dök frågorna upp. Visst beror det säkert på vilken söm man använder, den jag har kört nu ser ungefär (ganska svårt att överföra till tangetbordet!) ut så här:
.\.
./.
.\.
./.
.\.
./.
Loka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-07, 14:01   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
De så kallade overlocksömarna på vanliga maskiner fungerar väldigt bra oftast när man ska sy i trikå.

Men om man syr mycket eller vill ta sin sömnad till en nivå högre så är overlocken ett steg i rätt riktning, det gäller både trikå och vävda tyger. Det ger förutom vissa ovannämda fördelar även ett proffsigare intryck samt sparar lite tid då man får två moment i ett, ihopsömnad och kastning av kanter. Men som sagt man klarar sig inte utan en vanlig maskin om man ska sy kragar och blixtlås m.m.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons