Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-03-10, 11:40   #1
Sara_Elis Sara_Elis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 38
Hur benar jag korsetten?

Har tittat runt lite här ang just korsetter och nu när jag ska ev göra min första 1700-talskorsett av ett Buttericksmönster.

http://store.sewingtoday.com/cgi-bin...I=10013&page=4

Nu vill jag då veta hur gör jag med beningen?
Sy ihop är nog det lättaste men hur fjädrarna ska sitta, vilket håll har jag ingen aning om för det är olika beroende på vilka bilder man hittar.
Hur gör/gjorde ni?

Tack på förhand
Sara
Sara_Elis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-10, 12:40   #2
Anna-Karolina Anna-Karolina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 111
Står inte det i beskrivningen som medföljer mönstret? Utritat på mönsterdelarna osv.?
Anna-Karolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-16, 14:20   #3
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Jag har precis sytt min egen 1700-tals korsett. Gjorde den efter eget mönster. Bena gjorde jag efter eget huvud. Tittade på många 1700-tals korsetter och sydde in mina fjädrar lite på känn. Nålade in en fjäder mellan tygen och tittade att det såg bra ut - och samma sak på andra sidan. Sedan sydde jag in fjädern.

Det är inte så svårt.. följ din magkänsla och inspiration hittar du i bilder med 1700-tals kläder & korsetter. Sök på Google.se exempelvis.
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-27, 14:58   #4
IFOS IFOS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 11
jag har precis gjort den sådan som den längst ner till vänster. (skulle nog egentligen ha varit som den översta till vänster, men efter lite modifieringar i mönstret så blev det som den där nere till vänster!)

Jag hittade mönstret på nätet, den finns som länk här på sysidan med och där var inga instruktioner så jag gjorde lite på känn.

Jag sydde liksom kanaler i tyget. jag sydde i enkelt tyg så jag vek tyget, sudde ½cm (som fjäderna var bred) och vek ner mot tyget, sydde fast kanalen och stack igenom fjädern.

Jag vet inte om jag gjort helt "fel", men det fungerade superbra för mig!
men som sagt, känn efter själv vilket som funkar för dig, titta på bilder, bli inspirerad!

Jag ska försöka lägga ut några bilder på den snart här på sysidan!

Lycka till!
IFOS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-27, 16:18   #5
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Just buttericksmönstret har sömmarna för kanalerna utritade på mönsterdelarna och det står i instruktionen i vilken ordning de ska sys. Om man syr alla kanalerna på en gång får man inte in fjädrarna överallt.

Du är säkert färdig för länge sen men det här kanske kan vara någon annan till hjälp.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-30, 09:25   #6
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Studera MantuaMakers mönster också.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-31, 12:06   #7
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
En bra regel är att sy en kanal på varje sida om sömmarna (där mönsterdelarna sitter ihop). Dessutom någonstans emellan också, om mönsterdelarna är stora.

Enklaste sättet att sy kanal är att lägga det ihopsydda fodertyget mot det ihopsydda yttertyget, aviga mot aviga, och därefter sy ihop tygerna vid sömmarna. Därefter syr du sömmar på var sida om de sömmarna. Då har du dina kanaler. Lämpligtvis sätts planchetten på plats innan du syr ihop tygerna!
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-31, 13:32   #8
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Har man aldrig sytt en korsett är rådet "sy kanalerna där det verkar rimligt att de sitter", men har man inga anvisningar är vid sömmarna som Morrflickan skriver ett första val. Sedan kan man tänka lite så att i midjehöjd kan stålen sittan med 2,5 - 3,5 cm mellanrum. Har man ett brett sidstycke t ex kan man fläska på 2-3 stål bredvid varandra.
Mitt bak kan man lägga 2-3 stål som går snett från överkanten ner mot stålen vid öljetterna. De stålen kan vara 7-12 cm långa. (Men det är lite överkurs)

Tänk på att det ska vara bekvämt - vissa ställen ska kanske inte stålas/benas.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons