Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-12-12, 18:30   #1
barr barr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 5
Unhappy Sy i skinn, hjälp mig!

hej!
jag har ett problem med att sy i skinn på min symaskin. jag syr en hel del i skinn och detjag använder är mestadels lite halvtjockt mjukt möbelskinn. det går hur bra som helst med allting, jar har speciell skinnål med skärspets och nvänder en lite starkare tråd. maskinen sy, det blir hål i skinnet och så, men! det blir ingen söm, maskinen binder inte tråden. ibland blir det ett stygn här och var men oftast blir det bara hål. någon som har något tips på hur jag kan göra? eller är det bara så att min maskin inte klarar av det?(det är en husqvarna från början av 90- talet.)
barr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-12, 18:58   #2
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Hej Anna!
har tidigare i mitt "syförflutna" sytt jättemycket i skinn. Gör det nu också när jag får ett sånt jobb.
När jag blev inspirerad och började med skinn hade jag en Husqvarna, en av deras första datamaskiner minns inte modellnr.
Det spelade ingen roll vad jag gjorde eller prövade med , jag fick aldrig den maskinen att fungera i skinn.
Bytte då i början på 90-talet till berninas dåvarnde "värstingmaskin" bernina 1230.
Den maskinen har jag sytt på många timmar varje dag sedan dess. Har naturligtvis fått reparera några gånger. Det kostar man på "sin livskamrat".
Den maskinen har jag aldrig haft problem med i skinn.
Tips att pröva med.
-Strechnål 90 ett måste skinnnål skär sönder.
-Theflonfot ev. rullfot.
-Ca 4 i stygnlängd, alltså inte för korta stygn.
-Sänk nålen lite så nål/griparinställning blir
tigtare. Var dock försiktig, prova med handhjulet.
-Den tråd som jag tyckte var bäst till skinn heter polyfil polysterkärna (för styrkan) överdragen med bomull för känslan och för att den inte skall vara för vass mot skinnet.
Men det här med tråden är överkurs, vanlig polyestertråd fungerar. Bomull går för lätt av tycker jag. Annars kan man ju tycka att 2 naturmaterial passar bäst ihop. Men bomullstråd är för klen som sagt.
Använder kraftig tråd bara i stickningar, det blev för dyrbart jag sydde mycket sick sack.
Kommer inte på något mer just nu.
Återkommer om jag kommer på något mer väsentligt.
/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-12, 20:42   #3
Symaskinsbut Symaskinsbut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 1
Att sy i läder

Hej, du har problem med sömnad i läder, byt ut skinnålen mot stretchnål nr 90 i stället, det är vanligt att maskinen inte vill binda med skärnål.
Skaffa också en tefflonpressarfot det finns till din maskin.
Lycka till
Symaskinsbut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-13, 10:08   #4
barr barr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 5
Tack!

Tack så jättemycket!!!
jag ska försöka genast när jag kommer hem!
barr är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons