Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-11-15, 22:18   #1
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 300
Vetevärmare

Sonen hittade min vetevärmare i kväll och blev helt såld på den. Dessutom blev det såklar slagsmål med lillasyster (1,5 år), så det är nog bäst att tillverka en till varje barn för husfridens skull.

Jag har läst att man kan använda grötris som innehåll, möjligen så ska jag lägga i någon lavendel eller rosmarinkvist. Men, jag funderar på ytterhöljet. Min är nog sydd i linne eller möjligen något naturfärgat lite grövre bommulstyg. Jag funderade på att sy i bommullstyg, men att ha velour runtomkring, det känns mysigare för barnen. Hur funkar det tror ni?? Finns det någon särskild anledning till att man alltid syr dem med "örngott" på, förutom tvättmöjligheten? Det jag har märkt är att det inte blir så tok-varmt om man drar över ett svalt "örngott" på vetevärmaren.

Någon som har funderingar att bidra med??

//Kaja
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-15, 22:33   #2
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Andra anledningar till att sy örngott till vetevärmare är väl utifall en söm skulle gå upp så slipper man ju vete/ris överallt. Plus att ett örngott kan sys i lite grövre tyg utan att man riskerar att innehållet kryper ut ur stora hål.

Så länge velour är microvågstålig lär det väl inte vara nån fara, men jag vet inte vad dom har för kolijox i velour...
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-15, 22:43   #3
Dandelion Dandelion är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 59
Jag har gjort ett par i lakansväv och det känns lite som om de ska kunna gå i bitar lätt, de har hållit men då har vi varit försiktiga med dem.
Känns stabilare med linne.
Jag har även testgjort en i velour och det gick men höll ej länge,kändes ej heller fräscht.
Dandelion är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-16, 06:08   #4
tyskland tyskland är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 510
vetevärmare

Hej!

Jag har sytt mina i bomullstyg.
Jag tror att vete håller värmen bättre än ris.
Jag köpte vete på hälsokost.

Inga-Lill
tyskland är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-16, 07:32   #5
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
Jag har en vetevärmare som är köpt.

Den är själva kudden gjord i linne tyg medans örngottet är gjort i velour. Det enda man får tänka på är att man tar av örngottet när man lägger den i micron.

/Bellatrix

PS: Anledningen till att jag köpte den var för pengarna gick till WWF annars hade jag sytt en själv
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-16, 08:23   #6
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Jag har två hemsydda värmare, de är i stadigt bomullstyg båda två.
I den ena har jag brutet ris, och den håller värmen ett par timmar - längre om man har den under täcket.
Den andra har jag vanligt långkornigt ris i och den håller också värmen bra med tanke på att den är ganska liten. Den är egentligen tänkt till ett bälte så jag kan ha den över korsryggen, men sonen är så förtjust i den så den ligger oftast i hans säng eller i vagnen.

Linnetyg är väl egentligen det som är vanligast bland de man köper, men så länge tyget tål mikro och inte är för tunt så det inte klarar tyngden av ris/vete så går det nog bra med vilket man själv föredrar.
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-16, 11:47   #7
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Jag syr alltid mina med ett sk. örngott som överdrag. Då kan jag tvätta den med jämna mellanrum. Jag har också gjort mina öppningsbara så att jag kan lägga in påsar med lavendel, pepparmynta eller vad man kan behöva för stunden. Det kan ju vara bra att byta innehåll någon gång också. Jag har provat att använda korn och där tycker jag att värmen håller längre. kan nog bero på att kornkärnan är mer kompakt och håller inne energin längre.

Däremot så använder jag alltid naturmaterial.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-16, 12:42   #8
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Jag har sytt mina i lakansväv med avdelningssöm dels på mitten och på mitten på längden så vetet fördelar sig lite och inte hamnar i en klump som det gjorde i den jag köpt.
Min sydda är lite U-formad för nacken.
Överdrag har jag sytt i vanligt bomullstyg. Det måste vara snart 10 år sedan jag sydde dem och båda tygerna har hållit.
Jag har använt vete (det har hållit värmen bäst), grötris och linfrö (vilket var sämst på att hålla värmen). Jag har aldrig lagt i någon "smaksättning" pga eventuella allergier hos mottagaren.

När den börjar hålla värmen dåligt kan man "ladda" den genom att sätta ett glas vatten med i mikron när man värmer den. Men man kan ju värma den i vanlig ugn också.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons