Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-08-05, 17:33   #1
Vick Vick är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 36
Infodring på ärmlös klänning

Jag håller på med klänning 2 (klänning med volang) från Allt om handarbete nr 7 2007 men har kört fast.

Jag kan inte begripa hur jag ska sy fast infodringen i ärmhålorna!!!

Det står:
11. Sy infodringen i halsringningen och vänd till avigsidan.(fattar detta)
12.Sy ihop klänningen och infodringen i armhålen. Sy sömmen i två moment. Sy från framstyckets sidsöm till axelsömmen genom att föra ut axelsömmen mellan klänningen och infodringen. (fattar inte ett smack!!!) Sy därefter bakstycket på samma sätt.

Hjälp!!!
Vick är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-05, 18:06   #2
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Jag tror de menar något åt det här hållet :
http://www.burdastyle.com/howto/show/93
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-05, 19:06   #3
Vick Vick är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 36
Nja, det är inte riktigt samma. Men det är nåt sånt där trick man ska använda...
Jag har enligt instruktion redan sytt ihop i axlarna och det har dom inte i den guiden i länken.
Vick är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-05, 19:18   #4
nathalye nathalye är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 55
Det där har jag också klurat på. Hade en klänning där man skulle göra samma sak. Dom visade med bilder hur man skulle göra men jag fattade inte i alla fall. >.< Sydde halsringningen först precis som bilderna visade men sen satt jag fast. Det slutade med att jag klippte isär ärmdelarna från halsen och sydde dom för sig på samma sätt som halsringningen.
nathalye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-05, 19:49   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag vet hur, ska se om jag kan beskriva det i ord för det är inte så lätt. (I början när jag gjorde detta så la jag bitarna rättvända framför mig när det var dags för ärmhålet. Nålade sedan fast infodringen med några nålar från axelsömen och en liten bit fram och en bit bak. När jag sedan vrängde runt tyckte jag det var lättare att förstå.)

Man ska vränga runt så att man liksom trär axelbiten i sig självt. Tänk dig att det ser ut som när man vränger en tub, rät sidorna hamnar mot varandra och ena avigsidan är ut mot dig och den andra inuti röret. Då kan man sy den ena avigsidan först. sedan vränger man från andra hållet och kan då sy den avigsida (som först var inuti).

Som sagt svårt att förklara i ord.Säg till om du fortfarande inte förstår så kanske jag kan göra ett nytt försök.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-05, 20:39   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Gjorde en skiss, hoppas den gör det tydligare:
Bifogade bilder
 
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-05, 20:41   #7
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Här är axeln vrängd, fodret hamnar på enasidan och yttertyget på den andra. Sätt ihop de gröna punkterna och knöla in de tyg som är i mitten.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-05, 20:49   #8
Vick Vick är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 36
Åh! Tack så jättemycket för bilden! Det gick upp ett ljus för mig! Hade totalt missuppfattat innan du visade den... :-) Nu måste jag prova detta!
Vick är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-05, 21:13   #9
nathalye nathalye är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 55
Lightbulb

GIGANTISK aha-upplevelse!
nathalye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-06, 08:54   #10
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Va bra den kunde vara till hjälp
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-27, 16:27   #11
Gekko Gekko är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 23
Sent omsider har även jag testat att vändsy så här. Tack för en bra beskrivning! Det funkade verkligen hur bra som helst!

http://gekko-attsyengecko.blogspot.c...loklnning.html
Gekko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-27, 18:06   #12
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Kul att du hittade den när det behövdes!
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-30, 22:59   #13
Hanna_E Hanna_E är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 3
Ett ännu senare tack kommer här! Som jag har grubblat, men nu äntligen fick jag till det. Tusen tack!
Hanna_E är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-31, 01:34   #14
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
Tack för en härlig beskrivning. När jag ser på din bild misstänker jag att det är som när jag syr mina vändsydda ärmar...kan det stämma?
Vill även passa på och tacka för länken till Burda. Där fanns många guldkorn.
Tack tjejer!
jag skulle behöva sy en klänning till en studentuppvaktning, men mina extrakilon uppmuntrar dessvärre inte till någon sådan sömnad...får fundera på om jag skall sy mig en somrig linneklänning.

Citat:
Alvan skrev:
Jag vet hur, ska se om jag kan beskriva det i ord för det är inte så lätt. (I början när jag gjorde detta så la jag bitarna rättvända framför mig när det var dags för ärmhålet. Nålade sedan fast infodringen med några nålar från axelsömen och en liten bit fram och en bit bak. När jag sedan vrängde runt tyckte jag det var lättare att förstå.)

Man ska vränga runt så att man liksom trär axelbiten i sig självt. Tänk dig att det ser ut som när man vränger en tub, rät sidorna hamnar mot varandra och ena avigsidan är ut mot dig och den andra inuti röret. Då kan man sy den ena avigsidan först. sedan vränger man från andra hållet och kan då sy den avigsida (som först var inuti).

Som sagt svårt att förklara i ord.Säg till om du fortfarande inte förstår så kanske jag kan göra ett nytt försök.
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 22:48   #15
Livsglad Livsglad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 203
Det finns lite skoj och matnyttiga saker i arkiven här på sysidan! Hittade hit via GEKKO!
Livsglad är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons