Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-09-25, 08:29   #16
sy-sara sy-sara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 146
använd vanligt bryggkaffe inte snabbkaffe. är skåpet stort kan det behövas flera filterpåsar med kaffe i. Häll i ca tre mått och vik i överkant så har du bra "antidoftpåsar", tejpa om du är rädd att de läcker i överkanten.


Lycka till!
sy-sara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 22:13   #17
Helena55 Helena55 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 1
Citat:
Nefertari skrev: Visa inlägg
Har lyckats med att göra en blunder och osett köpt ett påslakan. När jag får det och öppnar det så stinker det cigarettrök!


Detta går ju inte att tvätta bort, så jag undrar om det finns någon här som vet vad man kan göra, borde finnas en del gamla husmorsknep?

Hoppas att någon har några knep annars får tyget/påslakanet åka till loppis...för det går inte att använda som det är nu...

Tilläggas kan att det är ett john blund påslakan från 70-talet, och de är ju ganska hett eftertraktade så det känns ju synd att behöva slänga det/skänka bort det....men som det är nu så är det oanvändbart.
Måste vara ärlig och säga att jag ej förstår problematiken gällande lukten av cigarettrök i påslakanet. Lukten försvinner i tvätten. Min jacka har flera gånger luktat cigarettrök ( är rökare ) och efter tvätt har den luktat helt rent. Detta har mina icke rökande vänner kunnat intyga.Vid tvätt har jag enbart användt det sedvanliga: tvättpulver, sköljmedel och tvättmaskin. Det slog mig att påslakanet ej kanske blivit tvättat på flera
år innan du köpte det. Lukten kanske har bitit sig fast.

Senast redigerad av Helena55 den 2010-03-08 klockan 22:25.
Helena55 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-09, 06:34   #18
monikaw monikaw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 351
Jag gissar att personen redan löst problemet då inlägget var gjort år 2008.
Men visst vore det bra om man fått hjälp här att man då skriver hur och om man löste problemet så att de som läser tråden vet att tråden är klar.
monikaw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-09, 08:21   #19
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Jaha, jag svarar väl igen då eftersom det efterlystes...Jag svarade iof i inlägg nr 9 hur det gick så......

Jag kan inte svara på huruvida det alltid går bort från dina lakan, röklukten alltså. Det gör det säkert, i och med att du aktivt tvättar dem hela tiden när de är använda. Men det här lakanet hade nog legat länge hos någon som rökte [B]mycket[B]. Det enda som fungerade var att tvätta det med ättikssprit, två gånger!. Så det är mitt bästa råd.

Jag är inte extra känslig för röklukt, men det är ett ganska så känt faktum att röklukt sätter sig i tapeter etc hemma hos rökare, bilar som det röks i har ett sämre andrahandsvärde eftersom det krävs dyr sanering för att få bort röklukten. Så givetvis hade nog detta lakan varit utsatt rök länge och inte tvättats på länge.
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-09, 08:26   #20
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Ett tillägg: kan ju vara bra att läsa hela tråden innan man säger att någon inte rapporterat hur det gick. Jag tycker det framgår ganska så klart hur det gick.

Jag kan ju också säga att jag testade att tvätta lakanet på vanligt sätt två gånger. Det stank fortfarande så det var ingen diskussion om att vanlig tvätt inte fungerade, i detta fall.

Ursäkta om jag låter lite "sur", men det kändes som om jag blev påhoppad här. Jag brukar inte reagera men det kändes så onödigt detta.
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-09, 10:41   #21
monikaw monikaw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 351
Förstår inte varför du känner dig påhoppad men man läser alla in olika saker i text. Det var inte tanken iaf. Med ordet här så menar jag på sysidan. Jag var otydlig när jag använde det ordet. Mitt svar var till skribenten innan inte till trådskaparen. Funderade på att citera men tyckte själv att det var uppenbart. Men då tänkte jag inte på att det kunde tolkas på något annat sätt. När sedan trådar blir längre än en sida så missas lätt text. Jag läste bara sidan 2 och ja när man läser hela tråden så är jag otydlig.
monikaw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-09, 10:50   #22
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Okej! Det kändes som om det var mig du menade, som trådskapare.

Text är ju som sagt tolkbar på ett helt annat sätt än tal, då vi kan fråga vad den andra menar.

No hard feelings från min sida iaf.
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-10, 00:49   #23
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Alla är ju olika känsliga. Några känner lukten genast 2 mil borta, och andra känner inget. Speciellt om man röker själv så brukar man inte känna lika lätt.

Och sedan beror det också på material. Vissa material är helt hopplösa. Andra går bort bra och fort.

Och så förstås, hur länge har det rökts in?

Jag förstår hur det är, det är alltid lika störande när man köper någonting online och får hem stinkande grejer. Man tycker att säljare borde skriva att det luktar rök eller åtminstone att det varit i rökig miljö. Sedan säger man till sig själv att alltid fråga i fortsättningen. Sedan glömmer man bort det och man är där igen.

Det värsta man kan göra är att använda parfym (sköljmedel, sköljmedelsduk o dyl) för att försöka få "bort" lukten, det gör bara att det luktar rökparfym.

Många tips har skrivits om här, bra.
För mindre prylar kan man också lägga i bikarbonat sägs det. Har inte riktigt fungerat för mig. Samma sak med att lägga tillsammans med färsk kattsand (dock inte direkt på själva sanden pga ev reaktioner).

Vädring brukar vara det som går vägen för mig. Jag gjorde en knäpp grej, och tänkte på ozonmaskiner och att laserskrivare avger ozon tydligen så jag la några hopplösa "inrökta sedan 70-talet" vinyldockor (efter bikarbonatkurer och en massa tvätt) på laserskrivaren och glömde bort dem. Efter några månader var de luktfria. Kanske hjälpte av att laserskrivaren var i en datorrackskåp så det var koncenterat av "elektronik".

Tänk på att din sak kan reagera med någon av tipsen här i tråden, så det är alltid viktigt att testa först på en dold fläck.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons