Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-12-06, 06:14   #16
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Ja nog får jag säga att man känner sig som en miljöbov om man fyller i testen. Men om man istället aldrig åker bil eller använder kommunala transportmedel aldrig flyger, bor mer än sju personer på 20kvm, inte har rinnande vatten eller el, alltid äter ekologiskt och närproducerat jag då kommer man ner till ett klot. Å allvarligt talat hur många svenskar lever så? Snittet på svensken är att leva som att förbruka 6,7 globala hektar per person.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-06, 08:41   #17
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Nä, klart inte många svenskar lever så, det är därför vi måste skärpa till oss lite =)
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-06, 08:50   #18
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Vi är helt enkelt för många människor. Det borde födas färre barn. Vi i i-länder föder visserligen få barn så det kanske jämnar ut sig. Det är för många människor redan som det är nu, och det kommer bli värre.

Ibland är jag lite krass, men ibland tänker jag att naturkatastrofer är bra, för att det drar ner på antalet människor... Men självklart, om det drabbar en och ens kära så är det värsta som kan hända.

Egentligen borde vi människor inte finnas alls för att jorden skall må bra.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-06, 08:50   #19
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Visst är man en miljöbov! Men vad jag man göra? Trots att vi knappt har sopor eller köper färdigmat mm och bor trångt, barnen får dela små rum, o bara har en bil o nästan aldrig kör i onödan så gör man åt en hel del!

Jag hade gärna haft en miljövänligare bil och mindre hus och varit vegan! Men hur gör man när man bor på landet och är 6 st i familjen och grymt åksjuk på buss o tåg? Det finns inga bilar för oss och jag vet inte hur man lagar vegankost? (Fast jag skulle gärna lära mig - det sägs ju hjälpa mot värken oxå!)
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-06, 08:57   #20
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Vad kul at så många gjort testet

Jo... det är ju knappast ett 100%-igt tillförlitligt svar. Det är ju så många fler aspekter som finns med än de frågor som finns i testet.
Men jag skulle iallafall säga att det ger en rätt god fingervisning om hur man lever.

T.ex. så är det ju knappast så att alla på hela jorden ens skulle ha ett behov av att leva som vi i Norden, eftersom vi här har ett så kallt klimat så behöver vi ju värma upp våra hus. Vilket tär på miljön men inte alls är nödvändigt i t.ex. Australien...

Visst är det svårt att leva "miljövänligt". Men det är ju det som är idén med testet, att ge en en tankeställare.
För ibland funderar jag nog om man verkligen behöver leva så som man gör.
Man klagar över att man t.ex. bor på landet och att det är svårt att åka kommunalt, men måste man verkligen ta bilen så ofta? Och kanske man då kan åka tillsammans med en kompis eller sambo som ska till samma håll. Sånt tror jag hjälper mycket.

Sen har nog maten också en stor inverkan. Om man är köttätare/vegetarian tror jag inte har lika stor inverkan som om man äter lokalproducerat/importerat. Dessutom så ju mindre "förbehandlad" maten är, desto bättre. Alltså så är det bättre att köpa morötter som odlats lokalt och tärna dom själv till soppan, än att köpa färdigt förpackad, frysta morötter från belgien...
Skulle t.o.m. vilja gå så långt att påstå att lokalproducerat är "miljövänligare" än eko-mat som kommer längre bort ifrån!
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-06, 09:01   #21
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Ville bara tillägga att jag håller med Helena (synd men sant, kanske man borde säga) att vi nog är alldeles för många människor på jorden. Jag tror nog att jorden skulle må bra fastän det finns människor, men inte så många som vi är nu...

Sen tror jag att du (Helena) också tänkt helt rätt vad gäller husen. Det är nog mycket bättre, ur miljösynpunkt, att bo i ett höghus än en villa, just på grund av uppvärmning osv.

Å så håller jag med Sofia också!
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-06, 09:08   #22
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Sant.

Jag tycker och tänker, men tyvärr lever jag inte som jag tycker och tänker.

Men nästa gång man gnäller över att man inte har bil eller liknande så ska man nog tänka på det här.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-06, 09:42   #23
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Enligt testen så borde jag säga upp mig på jobbet då jag åker tåg till jobbet varje dag vilket lämnar 4 i footprint med enbart tågpendlingen till jobbet.

Men visst är det bra att tänka mer än en gång innan man bara konsumerar
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-06, 12:58   #24
Tossa Tossa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 101
Hoppsansa..

Jag äter definitivt för illa, jag åker på tok för lite buss och jag måste börja gå till Eskilstuna från Västerås varje dag.

Fast och andra sidan åker jag nästan aldrig buss för att jag faktsikt tar mig runt till fots över hela centrum. Vad som däremot stör mig i min bostadssituation är att vi inte har någon kompost och inget återbruk i någon omedelbar närhet. Man måste ta bilen en bra bit för att slänga sin sopor om man inte ska knöla ned allt i soptunnan direkt.
Jag vill också ha ett soprum med egen sortering

Så fyra och ett halvt jordklot tar jag upp enligt det här testet.
Tossa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-06, 13:27   #25
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Jag kör runt 40 mil bil varje arbetsdag, det är ju inte så bra, men men....
Vi har provat med en gas-bil men den gick ju inte att tanka nånstans så det blev så krångligt att vi fick ta bort den.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-06, 13:33   #26
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Men kanske det finns andra alternativ till bensin? Det finns ju så många.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-06, 13:35   #27
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Vi kör på diesel på jobbet.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-06, 14:11   #28
skymningsnymf skymningsnymf är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 65
jag fick
total footprint: 3,6
if everyone lived like You, we would need 2 planets
skymningsnymf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-06, 14:52   #29
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Att skylla på att man "inte kan laga vegankost" är väl lite fegt, det är ju bara att köpa/låna på bibblan och läsa på lite om vegan/vegetariankost. Du behöver ju inte bli strikt vegan, du kan ju börja med att ha två dagar i veckan eller nåt.
Tycker folk att det tar tid att laga mat går det ju finfint att laga linsbiffar eller liknande som fryses in och tas fram vid behov. Dom här är jättegoda och enkla att göra. Ett tips är att skölja händerna i kallt vatten efter att ha klappat iordning 3-4 biffar, så kladdar det inte så mycket.
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-08, 09:18   #30
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Jag hade också 5,4 hektar och det skulle "krävas" 3 jordklot... bla bla.
Som Helena säger så är vi för många människor på jorden, vilket är med i beräkningen av antal jordklot som går åt.
Så hela undersökningen är snedvriden och pekar på vårt levnadssätt som den stora boven, när det i själva verket är u-ländernas ständiga barnafödande som bär skulden. Jag och min man har skaffat två barn. Om alla tog ett sådant ansvar, och alltså inte skaffar fler barn än de själva (och jorden) kan försörja, så skulle det kanske räcka med 1 jordklot till alla... Man måste inte ha tio barn.
Och om alla u-länder använde sina resurser till vettigare saker än krigföring (hur stor footprint är inte det???), så skulle läget bli ännu bättre.
Så, jag tycker inte att någon av oss här ska ha så särskilt dåligt samvete för att vi kör en bil och äter en köttbit ibland. Det finns som sagt värre saker som förstör jorden.
/Gunilla

Senast redigerad av gunnsan den 2007-12-08 klockan 09:21.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons