Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

 
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2013-09-11, 07:36   #1
bookia bookia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 76
Avmaskning för ärmar

Jag sitter och sliter mitt hår med att förstå instruktionerna för en babyjumper. Jag har googlat på detta och fått upp en länk till en liknande fråga på sysidan men nu kan jag inte hitta tråden igen.

I alla fall, man ska sticka rakt i mönster, so far so good, därefter står det såhär, jag har kommit till denna punkt alltså:

När arbetet mäter X cm sticka ribbstickning enligt nedanstående instruktion. Samtidigt avmaskas 2 m i var sida för ärmhål.
  • Ribbstickning: Varv 1: *1rm, 1am. Upprepa från * v ut. Varv 2: am

Ska jag alltså, när jag påbörjar första varvet i ribbstickningen börja med att avmaska första två maskorna, sen sticka varvet ut? Eller ska jag avmaska sista två maskorna på första varvet också?
Jag har vagt minne att jag läste i tråden jag inte kan hitta längre, att man ska avmaska i början av första varvet, sticka varvet ut, sen avmaska i början av andra varvet och sticka varvet ut?
Jag är jätteförvirrad.

Sen fortsätter det såhär:
Vid X cm sätts de mittersta X maskorna på en tråd för nacken och var sida stickas för sig.

Eftersom jag aldrig gjort detta förut undrar jag hur det sistnämnda ska gå till. För om jag lägger mittersta maskorna på tråden kommer jag fortfarande ha kvar axelmaskorna på nålarna och kan sticka klart båda samtidigt. Måste jag i så fall lägga över en axels maskor på en egen tråd och sen sticka den andra axeln. När den ena axeln är klar ska jag plocka upp maskorna på den andra och sticka klart den? Det låter ju lite omständigt men det kanske inte går att sticka klart de samtidigt, som jag tänker mig.

Sen kommer ett jätteförvirrande stycke i instruktionen som hänger ihop med det förra:
Maska av 3 maskor för nacken = X maskor kvar för axel som avmaskas när arbetet mäter X cm. Sticka den andra sidan lika men åt motsatt håll.

Här verkar det vara tydligt att varje axel ska stickas för sig men tyvärr hänger jag inte alls med i den totala beskrivningen. Suck...
bookia är inte uppkopplad   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons