Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > sysidan.se
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

 
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2008-10-27, 20:37   #12
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag har varit moderator på ett forum som är ungefär lika stor som sysidan, men ungefär dubbelt eller trippelt så aktivt.
Där var det en moderator per avdelning, och vi moderatorer hade strikta regler att förhålla oss till. Det var inte alltid så, men reglerna kom allt eftersom.

Våra regler var så här:

Inga trådar raderas, istället låses tråd. Varför? Jo om tråd raderas tror kanske människan som postat att det försvunnit i "cyberrymden" o skapar ny tråd. Och alltid när man låser tråd så måste man skriva i slutet skälet till låsningen.

Även trådflyttningar skriver vi under.

Ibland var vi tvungna att redigera inlägg. (och rubrik). Det måste alltid anges tydligt. Jag brukade skriva i blå och fet text, efter själva textmassan, vad jag gjort i texten. Men redigera inlägg ska man bara göra i undantagsfall.

Vi var i princip emot att radera, istället varnar vi direkt i texten så folk ser och förstår.

Vi håller också koll på trådar så det inte spårar ur på dåligt sätt, då räcker det oftast med att säga från, att hålla tråden, i värsta fall låses tråden.

Dessutom uppmanades vi moderatorer att hålla god ton och vara god föredöme (och inte vara maktgalen eller bryta mot egna regler). De som inte klarar av det blir av med moderatorrollen.

Ja, det var reglerna på det där forumet.

Här på sysidan tycker jag att man ska hålla reda på tråd som skapats i fel avdelning, det är väldigt vanligt. Och tråd med missvisande rubrik borde uppmanas att byta rubrik eller byta rubrik av moderator (med kommentar i text eller kort signatur i rubriken) Det är ungefär det som jag stör mig på när jag läser här.

Jag förstår att det är en större mängd människor med "dator-ovana" som frekventerar det här forumet, så lite hjälp på traven vore bra, om det görs med trevlig och god ton. Inga mästrande lärare med pekpinnar typ.

Kanske en liten information om hur man sköter sig bäst vore bra någonstans? Ja det kanske inte är så roligt att läsa, och kanske inte så många läser.. Men med information om t.ex. att man inte ska skriva versaler. Att rubriken bör spegla trådens innehåll... osv.

just my 5 cents.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons