Nyheter | Artiklar | Bloggar | Forum | Bilder | Annonser | Recensioner | Länkar | Kalender | Medlemmar | Din sida | Om... |
Bevakningar Inställningar Sök i forum Forumregler
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från
Mainloop
Personuppgiftspolicy
|
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
2009-03-12, 19:33 | #1 |
|
Smalare midja med korsetter och annat
Nice att läsa...
Nu kom på en sak om min farmor som levde under ca 1870 till 1960 talet (hon gick bort i USA på 60 talet alltså) Jag har sett massa bilder på henne och två filmer från 1930 talet i Tyskland och St Petersburg under tsartiden runt 1900, fram till 1917. Men... min farsa berättade för mig om henne, bl.a. hon har getingsmedja och (minns inte om det stämmer för han berättade om det för 20 år sen, sista gången iaf) två revben varje sida togs bort. Det blev fint figur. Otroligt och jag har jättesvårt att föreställa mig att hon var min farmor som var överklassdam hur hon klädde sig på bilderna.. det känns som att komma direkt från en film. En fråga är.. Stämmer det helt att man opererade bort revben på 1900 talet? (känns ibland att jag borde skriva biografi om henne och min farsfamilj... ) |
2009-03-12, 19:55 | #2 |
|
Korsetten, den riktiga, dog ju ut lagom till skottet i Sarajevo. Fram till dess hade kvinnor smal midja men det var av födsel och ohejdad vana; man snörde åt flickebarnen från späd ålder.
Jag vet inte när smala midjan kom tillbaka med det var ju inga korsetter av det slag vi syr det handlade om utan, i så fall, gräsliga spandexgrejor. Om kvinnor plockade bort ett revben eller två är en annan fråga, men Jane Fonda lär ju ha opererat sig. |
2009-03-13, 04:38 | #3 |
|
Jag har läst lite om det och det verkar vara lite myt över det, tyvärr. Förr i tiden ville man inte gärna operera sig pga att dödligheten och riskerna var höga. Men man kunde få getingmidja ändå, och det var "lättare" förr då de började att "träna" direkt som barn med korsetter så kroppen växte till den formen. Har du sett bilder på dagens "extrema" korsettanvändare, de har inte opererat bort några revben, men ändå kan ha jättesmal midja. Det är frågan om mkt långsam och envis träning, kan ta årtal. Byta ut korsett till mindre midja när kroppen vant sig vid korsett.
Jag läste också att världrekordshållaren Ethel hade 33 cm, och hon tränade i 10 år för att nå dit. Extremt litet! Håll måttband till 33 cm så ser du. Men man vet ju aldrig, kanske fanns det några som opererade sig trots allt. Moderna människor kanske, många opererar sig nu för tiden, så varför inte ett par revben också... |
2009-03-13, 10:49 | #4 |
|
Uhmm ok.. kanske minns fel. anar inte. Jag skulle fråga farsa eller farsas systrar.
Nästan varje gång jag träffar dom då brukar de berätta massa historier om våra släktingar. de är rätt gamla, över 70 år, många gick bort, kvar bara 4 idag. Det känns så att det är mycket värdefullt information o historier som jag har aldrig hört.... Hoppas inte att de blir senila eller demente bara innan jag hann få allt historier Men jag undrar hur farmor överlevde... samt på tanken med getingsmedja... för hon födde 14 barn juh, o de 14 alla överlevde vid födelsen. (Först man dog år 1935, o gifte med en ny man från USA) Är det extremt tursamt eller vad? Eller tack vare massa pengar så fick hon det bäst behandling? |
2009-03-13, 10:54 | #5 | |
|
Citat:
konstigt... jag har sett bilder på henne(=farmor) som står rakt och fotot ifrån sidan av kroppen, o det var nästan "platt" i magen o jättestor bröst, så blev det extremt S-schuelett... men snyggt där med rakt i magen, än Ethel. |
|
2009-03-13, 15:49 | #6 |
|
Ja, Ethel och de andra är inte så fina tycker jag också... Ser groteskt ut.
Damer från förr i tiden såg finare ut. Det såg mer jämnt ut. Dåtidens korsetter är gjorda för att det ska se jämnt och fint ut med kläder på. Dagens extremkorsetter är gjorda för att man ska få smal midja men inte få fin silhuett med kläder över. |
2009-03-13, 21:56 | #7 |
|
Tycker definitivt att Adde borde skriva en släktkrönika! Jodå, man opererade bort revben för smalare midja. Det finns en hel del skrivet om skönhetsoperationer i äldre tid. En hel del medicinhistoriker ägnar sig åt forskningsområdet. Kan kolla upp lite och återkomma.
|
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:45.