![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Hur göra vattentäta sömmar?
Nu börjar jag bli desperat efter lite experttips. Jag håller på att sy en regnkappa av vaxduk och jag hade tänkt att täta sömmarna så att det inte kan läcka in nåt vatten. Är det nån som har några bra tips?
Jag har hört att man kan tejpa sömmarna men med vad för slags tejp? Vanlig scotchtejp känns inte helt rätt. Det finns nåt som heter Liquiseam som verkar användas för att laga hål i tält och sånt. Bra? På en hemsida hade nån lajvare tätat sina kläder med flytande latex. Kan det funka eller är det bara en tillfällig lösning? Hjälp! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Forumvärd
|
En idé jag spontant får är at ta en bit bivax och gnugga sömmarna med efter att du sytt. Det borde täta bra.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Latex är ju ovärderligt för lajvaren, men det är inte så roligt att hantera (kräver bra ventilation), och lyckas man få in något under latexen när det torkat är det en enkel match att dra bort allt. Bivax är nog en bättre ide, och Liquiseam vet jag ingenting om men det låter intressant
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
http://www.justmakeit.com/
Företag i Canada som säljer det mesta som man kan tänkas behöva om man ska sy kläder för utomhusbruk. Så här presenterar de sig själva på hemsidan: [COLOR=royalblue]We're Textile Outfitters - the best darned place in the wild west (or anywhere else, for that matter) to get EVERYTHING you need to MAKE your own high-quality outdoor activewear. And we mean EVERYTHING - from patterns to fabrics to accessories to notions to hardware to linings to great information to...well you get the idea![/COLOR] Kan vara värt att kika in där även om man inte vill beställa. I katalogen finns en hel del tips. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Hej !
Casco har ett lim på tub som herer Liquisole (flytande lappp) Så här beskrivs det : Gummispacket med starka limegenskaper. Limmar, tätar,spacklar och impregnerar de flesta material. Transparet. Fäster på sulor. Tätar sömmar. Bygger upp slitna ytor. Lagar revor och hål. Kan det va nåt? Suveränt till mycket ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Tack så mycket för era tips!
Jag har nog bestämt mig för att använde Liquiseam som är en lite tunnare variant av Liquisole och passar bättre för just att täta sömmar och liknande. Efter mycket sökande har jag nu hittat en butik som säljer Liquiseam - en butik med fiskeutrustning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
hade tänkt att stlla samma fråga om att sy regnkappa... låt mig veta hur det går för dig!
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:36.