![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Hur syr ni snedslå?
Hej alla! Jag har läst här ibland men inte registrerat mig förrän nu inatt. Sitter nämligen uppe och bråkar med en snedslå och undrar om jag verkligen gör rätt. Jag brukar bara vika dubbelt och sy en stickning rakt igenom, men det är svårt och jag undrar om det inte finns nåt bättre sätt. Hur gör ni? Jag har googlat lite utan att hitta så mycket...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
kolla http://www.trollunge.com/syskolan/de.../snedremsa.htm
eller forumssök på snedslå eller kantband! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag brukar veckla upp den och först sy fast den på avigan., sedan vika den runt tyget och sy på rätsidan. Gjorde en teckning som kanske förklarar bättre. Hoppas du förstår hur jag menar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hej på dig när jag syr snedslå så använder jar en pessarfot som man syr snedslå med den är kanon
använder också en snedslåvikare så maan får rätt storlek annars kan man ju sy som en skrev att man syr förhand på framsidan Birgitta |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Hur slutar man?
Jag håller på att sy en liten barnklänning i bomullstyg men knäppning bak och ärmhål och halsringning skulle vara kantade med snedslå. Jag har hittat jättebra info om vad man ska tänka på när man syr med snedslå här på sysidan, men hur gör man med änden när man slutar? alltså om man syr kantband från en punkt till en annan och inte runt i en cirkel? Förresten, hur slutar man snyggt när man syr en cirkel som i ett ärhål? Kan någon hjälpa mig att förstå tack!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Låt skarven gå omlott någon cm och ha skarven neråt i armhålan / bakåt i nacken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
När du skall sy snedslå runt ärmhålet kan du sy snedslån först och sidsömmen sen, då döljs skarven. Om du vill vara säker på att det inte skaver eller knölar sig kan man sy en kort vertikal söm som "plattar" till sömsmånen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Men om man inte ska sy ärmhål utan bara kanta en remsa tyg, viker man in kortsidan på snedslån då för att den inte ska fransa sig?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Tack för svaren förresten!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Ja, du kan vika in snedslån bakom. Om du skall göra det kan du klippa bort lite på "snedden" av de innersta "flikarna" så att det inte blir så tjockt i slutet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Om du inte ska sy en cirkel (ärmhål) utan bara en remsa (halsringning med knäppning ex.) så gör su presis som du skriver, viker in kortsidan. Om du har sprund så syr du först sprundet och sedan halsringningen.
När jag syr ärmhål så syr jag sidosömmen först. Sedan syr jag snedslån till en rundel, klipper ändarna på snedden och syr ihop dem. Lite svårt att förklara.. Då får man det mycket plattare än om man syr fast snedslån med sidosömmen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Det ingen sagt vad jag kan läsa mig till är...
För att snedslån verkligen ska räcka runt om kan man klippa bort lite av tyget i sömsmån, gärna trappklippt så blir det smidigare. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Sent men innerligt: stort tack, alla!
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:28.