![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Hur syr man smock?
Hur syr man smocksöm eller vad det heter?
Jag tror jag gör rätt men det blir ingen rynkning på det hela. vad gör jag för fel??? eller rättare sagt hur ska jag göra? kram particia |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det är sjukt svårt att förklara hur man gör smock. ENklast är om du kan få tag på en bok eller något med bilder som förklarar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Frågan är om du tänker göra en äkta smock eller en falsk. På den äkta veckar man tyget och nästar ihop i ett speciellt mönster (tror det är denna Jakob syftar på). På den falska så använder man resår på baksidan av tyget för att rynka ihop det. Då är det enklast att köpa tun resårtråd och använda som undertråd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
tråd
Det är med gummitråd som jag ska göra.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Då ska du för hand linda upp tråden på spolen sedan så ändrar du spänningen på undertråden så det blir lagom rynkat. Här får man testa sig fram, ju hårdare spänt desto rynkigare.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
?
Nu skäms jag lite men vart ändrar man undertråden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Det kan ju vara lite olika på olika maskiner, men på min bernina finns det en skruv på den metallgrej man lägger undertrådsspolen i innan man lägger in det hela i maskinen. Om du har en instruktionsbok kan du ju kolla i den. Lycka till med smocken!
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:57.