Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-08-23, 11:10   #1
Mifflan Mifflan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 69
Fållvikare

Hej!

Jag har en Bernina 1030 (som jag älskar...)
och jag tänkte göra sömnaden lite roligare genom att kosta på mig lite nya tillbehör.

Min dotter har just kommit in i dockåldern och då faller det sig naturligt för mig att börja sy dockkläder. Det är ju bara pilligt med fållarna...

En fållvikare skulle nog vara till stor hjälp men när jag pratade med min Berninahandlare blev jag bara konfunderad.Det fanns fållvikare för raksöm och för zickzack. Handlaren påstod att zickzack foten gick att använda till raksöm också.
Vad är då vitsen med en fot för raksöm?

Det fanns någon annan fållvikare också men nu har jag inte katalogen tillgänglig.

Efter att ha talat med handlaren ett tag visade det sig att han själv aldrig använt någon fållvikare så egentligen kunde han inte göra så mycket mer än att beställa den fot jag ville ha.

Hjälp!

Finns det någon annan pressarfot som gjort sylivet roligare för dig?

För övrigt vill jag passa på att tipsa om "tryckknappstången" från prym. Den har gjort succé i mitt syende!
Mifflan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-23, 11:41   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Ja det där är skumt, jag har råkat ut för liknande vad gäller passpoalfoten till overlock, den breda kan användas för både smala och breda passpoaler varför finns då den smalafoten kan man undra. Jag tror att det beror på att det kanske är lite, lite bättre att ha en raksömsfot om man mest syr raksömsfållar. Jag skulle köpt den för sicksack för den ska funka till båda och då får man större valmöjligheter.

Min favorit bland pressarfötter är biséfoten (eller bisenfot som bernina säger). Ger fina små dekorativa veck (se klänning i mitt album barnkläder 2005). Här är det också konstigt att det finns flera fötter, varför ha få spår när man själv avgör hur många man ska sy...

Cirkelverktyget är också bra, även om jag inte använder den så ofta. Men de gånger man ska sy cirklar är den suverän.

Dekortrådsfoten är också kul, men som ovan, man anväder den kanske inte så ofta.

Rynkfot är bra om man gillar volanger.


Tycker oxså om tryckknappstången från prym. Äntligen så slipper man problemet med att banka för hårt och få fula märken i knappen.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-23, 14:22   #3
Mifflan Mifflan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 69
Tack!

Nu har jag beställt en fållvikare och en bisenfot.
Jag valde en modell där man kan lägga in trådar/gummiband i vecken också. Spännande!

Tack för hjälpen.
Mifflan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons