Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-11-26, 17:09   #1
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
Mera fil...

nu undrar jag... jag är ju en novis på det här med broderi på maskin... jag har en sprillans ny Janome 350e och håller på att vandra mig in i en ny värld... det här med filernas ändelser.. är det så att olika ändelser passar olika maskiner... jag testar ju en del med gratis broderier men har inte fått fram ett enda ett ännu på en tygbit...

jag laddar ner. zippar upp skickar den till mitt usb minne och stoppar i maskinen men maskinen ser inget!! de jag provat har PES formatet... ska detta fungera i min maskin?
Jag gör som jag ska (tror jag hehe) packar upp den ordentligt annars så ser man ju inte filändelsen på filen och det är en fil så mycket data kan jag ju... och inte en text fil vad kan jag månne göra galet??? vill ju prova lite annat än de inbyggda!!!som jag övat med...
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-26, 17:16   #2
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
PES funkar inte i din maskin. JEF kan du använda. Finns nog något mer format också som går, men det får någo med Janome svara på.

Ska du titta på mönstren mådte du ha något program för att läsa broderifiler. Medans du kollar runt och kollar alternativ finns två gratisvarianter:Pulse Ambassador och Wilcom Truesizer som låter dig öppna olika broderifiler och titta på dem och även konvertera dem till JEF, eller vad din maskin ska ha.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-26, 17:26   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jef är det format som du ska använda. Innan du kan få in dem i maskinen måste maskinen formatera minneskortet, när det är formaterat så skapas två mappar. Den ena heter emb någonting (minns inte exakt) och det är i den mappen du ska lägga broderierna.

janome 300E så formarterar man så här (om jag minns rätt):
Tryck på knappen Mode
Ett nytt fönster kommer upp välj SET.
Bläddra framåt i inställningarna tills det står att man kan formatera.
Välj ATA PC kort och låt maskinen göra sitt jobb.

Det borde vara något liknande på din maskin.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-26, 17:27   #4
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Ja du har fått bra information av SyFia, men begär en genomgång av sånt här av din handlare. Du kan ju ladda ner vilka motiv som helst i vilket filformat som helst och sne konvertera till Jef i något av dom program som SyFia rekommenderar om du inte har Janomes eget program. Men en genomgång av baskunskaper tycker jag nog att din handlare kan ge dig för du behöver det verkligen för att få glädje av din maskin.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-26, 17:28   #5
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Har Du formaterat USB-minnet i maskinen?

När Du gjort det så finns det en mapp som heter Emb5, när du öpnar den finns det ytterligare en mapp, My Design, det är i den mappen du ska lägga in broderierna.
Annars kan inte maskinen "läsa" broderifilerna

Du har väl ett broderiprogram t ex Embird, därifrån lägger Du in broderierna till USB-minnet

Jag använder jef-format till min 350
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-26, 17:49   #6
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
Tackar...

Helt underbart att snabbt och smidigt få lite svar... jag köpte mina maskiner lite på distans från affären där jag alltid köpt mina maskiner...vi har handlat maskiner där i generationer och fick dem sedan direkt hemlevererade... han hade dem inte själv i butiken för de är stöldbegärliga.. så jag har inte fått så mycket hjälp.. men bra med rabatt!!! hihi
så jag brukar lära mig maskinerna själv med detta är ju inte direkt som att börja sy med en ny vanlig maskin... en helt ny värld...
tack så jättemycket....för alla tips!!
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-29, 08:26   #7
peinro peinro är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 60
Du kan använda SEW också, gamla formatet till Janome. Det finns ett gratis konvertering hos Wilkom att ladda ner. Länken skall finnas ngn stans i forumet. Tänk på att centrera så broderiet får rum i ramen. Vill du testa så finns det lite gratis broderier utlagda här på sysidan i Jef format också. Ex Gunilla Hultin har lite fina julmönster. Lycka till! Hör av dej privat omdu vill ha lite mer hjälp eller tips!
peinro är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons