![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
barnskor och annat
Vet att jag sett en diskussion om att sy barnskor men hittar den inte nu. Har däremot hittat en sida med beskrivning och bra bilder här http://www.juki.co.jp/household_ja/h_make/index.html
Kunde inte bestämma under vilken rubrik jag skulle lägga det så det blev här. Ligger det fel får väl moderator flytta det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Verkligen söta skor, men jag tror inte att jag som inte är så van fixar dem med japanska instruktioner. Har helt glömt bort min japanska (läste 20 poäng i Lund för ett antal år sedan)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Man kan välja engelska som språk uppe i högra hörnet
![]() *** La just märke till att det tydligen inte visar alla sidor på engelska... Så tydligen måste man kunna japanska för att sy dessa skor ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Bilderna är ganska bra vägledning så jag tror man kan skippa kursen i japanska
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Ja inte ska jag plugga kinesiska men det var än bra sida så det bliir till att klura . Måtten blir väl svårast.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
För den som har en symaskin med brodering
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
Citat:
![]() Jag är inte jättebra på japanska direkt, men jag kan göra ett försök. Filt (överdel, nos, öra, rem, innersula): 40 x 40 cm Filt (överdel, nos, öra, rem, yttersula): 20 x 20 cm Små knappar och pärlor (ögon): 4 stycken Pärlor (nos): 2 st runda, 0,5 cm i diameter Kardborrband: 2cm, 2,5 cm bred Broderitråd (mun): lite grann [någon slags genomskinlig fästningsanordning?] 1. [Första delen är jag inte riktigt med på, något om att man ska sy två sömmar med symaskinen på överdelstyget?] Nostyget sys på på överdelen. (Alla de små svarta bildkommentarerna visar maskinsömmar.) 2. Sy längs örontygets ytterkanter. Sy som en pil på insidan (det som ser ut som en inprovning), ta ner m h a symaskinen [tror jag att det står?]. Sy fast på yttertyget. 3. Gör näsa och mun m h a knappar, pärlor och broderitråd. 4. Fäst ihop delarna mitt bakom benet, sära på sömsmånerna, fäst med två stygn. 5. Sy dit remmen. 6. Sy fast innersulan på överdelen. 7. Fäst yttersulan. [Här står det något som jag inte får rätsida på.] Färdigt! Hoppas det hjälpte lite iaf, om det är någon speciell bild ni har problem med får ni fråga. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
här är en barnsko till........
http://www.marthastewart.com/portal/site/mslo/menuitem.0e0eb51a2e6b5ad593598e10d373a0a0/?vgnextoid=da672e912b11f010VgnVCM1000003d370a0aRCR D&rsc=related
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Efter att ha tittat på bildena och läst Solindes beskrivning så är min tolkning att de två sömmarna som ska sys i första punkten är runt öppningen i skon och de är till för att filten inte ska töja sig vid användning.
I punkt fyra tror jag att man ska sy två sömmar och inte två stygn (även om det inte står så så skulle jag göra så) för att sy ner sömsmånen. Sista punkten skulle jag tro beskriver att man ska sy en rynktråd i ytterkanten på yttersulan, rynka och sedan sy fast med små stygn eller typ langettstygn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Ooooo vilka minnen ni väcker.
![]() Nima |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
hittade ännu en länk till barnskor
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:39.