![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() Har köpt ett mönster till en kavaj där det ska sys fast horsehair dvs. hästhår vid sömmarna på några ställen. Jag gissar på att det är för att plagget ska behålla formen men rätta mig gärna om jag har fel.
Nu undrar jag var i sjutton jag ska få tag på det. Finns det någon anledning till varför man använder just hästhår eller kan jag ersätta det med något? Kan Rigilene duga? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej!
Om det nu är så att du behöver riktigt hästhår, hoppas att det är tagel du menar, så skall jag ansa lite svansar och kan skicka lite i ett kuvert, kan svart vara bra? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Kanske att de menar någon form av tagel-lärft? Hur står det? Verkar konstigt att sy fast tagelstrån, eller? :/
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Det är ett band som man använder för att ge extra stöd. Numera görs det av polyester. Jag har inte lyckats klura ut vad det heter på svenska men ett annat namn på engelska är "crin trim". Så här kan det se ut:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Åh vad bra, jag var lite orolig för vad att sy fast hästhår kunde betyda. jag gissar att jag får söka mig till nån utländsk sytillbehörssida. Tack så mycket Alvan.
Tackar för erbjudandet om riktigt hästhår, men jag tror att jag håller mig till polyesterhästar. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Hi hi "polyesterhästar"
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
På svenska heter ett sånt här band stadband. Skräddare brukar använda det i kanten av slagen och framkanten t ex.
Jag har inte köpt sånt på evigheter, så jag vet inte var det finns. Det går säkert lika bra med polyester (det går ju lika bra med selleri ;-D Annars är det vanligt att använda tagelväv, alltså ett slags vävt mellanlägg (=horsehair på eng.) som ett litet stycke mellan axelsöm och kavajslaget. P.S. Jag skulle aldrig använda rigilene i en kavaj om den inte vore till en clown eller så. Senast redigerad av Syofta den 2006-04-10 klockan 21:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Stadband, bra att få ett svenskt namn på bandet. Tack Syofta.
![]() Jag har nu hittat flera sorter på Farthingales tillsammans med ännu mer information om vad man använder det till. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:03.