Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-12-01, 15:27   #1
nosslin nosslin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 19
Bra mönster till mysbyxor?

Någon som sitter inne med ett bra mysbyxemönster?

Har tänkt sy ett par i sammet till mig själv men har ingen lust att sprätta sönder ett par jag redan har, vill väl mest veta hur man smartast gör ett mönster om ni inte sitter inne med något.
nosslin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-01, 16:27   #2
raincat raincat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 24
Men behöver du sprätta sönder dem för att kunna kopiera kopiera dem? Mysbyxor har väl inte så kritisk passform så det borde inte göra så mycket om det blir nån cm fel här och var =).

När jag kopierar kläder (utan att sprätta), så brukar jag mäta upp olika kontrollpunkter (söm till söm) med måttband och så ritar jag likadant på ett papper. Sen lägger jag till sömsmånen igen efteråt.
raincat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-01, 22:53   #3
nosslin nosslin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 19
Ja, men såklart man kan göra så! Doh, är rätt ny på det här med att sy utan mönster och beskrivning, men jag lär mig. Mysbyxor behöver inte sitta exakt som du säger, men det jag funderar över är hur själva styckena ska se ut, mina nuvarande favvo-mys-brallor verkar vara av 4 st delar, 2st framsida och 2 st baksida, är det så det är oftast? Aldrig sytt byxor förr du får ursäkta om jag låter korkad. hehe
nosslin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-02, 00:18   #4
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Kanske är den här tråden till lite hjälp, det finns bl a en bra instruktionsfilm länkkad

http://www.sysidan.se/forum/showthre...threadid=10970
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-02, 19:59   #5
nosslin nosslin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 19
tack!
en till fråga bara, när man väl syr ihop delarna vart börjar man smartast sy? höfter, insida eller gren?
nosslin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-02, 21:53   #6
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Det spelar ingen roll i vilken ordning du syr ihop byxorna. Jag har prövat alla och fått bra resultat. Numera syr jag i den ordningen som delarna ligger i när jag lagt ut de första delarna på bordet.

Vill jag ha fickor i byxorna så syr jag sidsömmarna med fickorna först. Sen blir det oftast grensömmarna och sist beninnersömmen.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-03, 08:10   #7
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Jag har funderat på det här med att göra eget byxmönster. Mysbyxor verkar ju vara enkelt att börja med... Men hur vet man hur mycket "böj" det ska vara i grensömmen på fram och bakstycket. Finns det något att gå efter eller ritar man efter känsla?
Jag tänker mest om man ritar eget mönster och kanske vill göra mönstret i en större eller mindre storlek sen...?
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-04, 13:28   #8
nosslin nosslin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 19
Jag ritade helt enkelt av bak och framstycke på ett par byxor jag har. Då ser man ju hur mycket gren det är! Annars kan du ju bara kolla på ett par byxor du har, som du tycker sitter bra, och rita liknande på kännla.
nosslin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 08:25   #9
nosslin nosslin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 19
Har bara linningen kvar nu och vet inte alls vad jag ska göra med den... hade tänkt sy en mudd, men det visade sig att jag hade för lite mudd. Har dock resår hand, kan jag göra något med det tro? Hur syr man enklast linningar?
nosslin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 08:39   #10
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Om du inte har mudd kanske det kan passa att använda samma tyg till linningen som till byxorna. Sy en linning och trä i lite bredare resår.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons