Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-11-01, 15:30   #1
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Galltvål till dunjacka?

Hej!

Snabb fråga: Är det ok att använda galltvål till att ta bort de värsta fläckarna från min ljusa dunjacka? Tråkiga grå och gulaktiga fläckar syns så mycket på det ljusa tyget...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-02, 22:43   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Fick inga svar, men jag körde ändå på tvålen och det gick bra.
Jag gnuggade som en jävel på fläckarna och tvålade in jackan lagom mycket och körde sedan den på 30 grader utan tvättmedel och det gick bra. (alltså maskinen exploderade inte av lödder )

Jag försökte köpa ulltvättmedel igår men butiken hade ingen.

jag har läst att man inte ska använda vanlig tvättmedel eftersom de tar kål på dunet och det har jag märkt vid första tvätten - kallare och stickigare jacka....

Nu ser i alla fall jackan renare ut. Jag tror till och med att den ser renare ut än vid första tvätten med vanlig medel.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-07, 10:34   #3
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Tack för att du svarade själv, såg din fråga just nu,Hadde själv en kritvit dunjacka innan sy-sidan fanns höll bli tokig på den
använde allt från klodid, ta bort fläckar, mm. Hadde aldrig hört talas om galltväl förut, det första inköpet nästa sommar närjag äntligen får åka hem på besök, blir just galltvål
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-07, 13:37   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ah, lycka till. Om det är generella smutsfläckar från bara att ha använt jackan, t.ex. på ryggen, runt manschetterna osv så går det nog bra med galltvål!

Jag fyllde badkaret med ca 10 cm vatten och gnuggade med tvål, tvättade doppade, gnuggade.... Tömde vattnet pressa ut vattnet, tvålade in rejält sen stoppade jag i hink och bar ner till tvättstugan för att tvätta det sista i 30 grader.

Det knepigaste är att få den fin igen efter tvätten... tog upp hela tvättpassens tid för torktumlare (3-4 timmar) men ändå blev den inte 100% torr i slutet. Tennisboll är ett måste!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons