Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-05-01, 20:04   #1
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Pfaff Expression 3.2

Hej!

Är det någon som har köpt eller testat denna maskin? Vad är det som har förbättrats i förhållandet till 3.0 (bortsett från LED-lampor, toppmatad spole och dösnygg blå färg)?
Fungerar det bra att sy olika tyger utan att ändra pressarfotstrycket? Frågat lite i en Pfaff-affär om det där med pressarfotstrycket, de sade att det är automatiskt och det fungerar så mycket bättre nu än för tio år sedan. Jag har en tolv år gammal Pfaff som det inte gå att reglera pressarfotstrycket på och den har tendensen att dra lite i trikåtyg. Så jag är lite skeptisk att "one size fits all" i den här frågan. Men hur fungerar det egentligen?
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-02, 10:23   #2
Ma-lou Ma-lou är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 243
Jag kan tyvärr inget om dessa vet inte om så mycket ändrats en symaskin som kom ut nu i maj från Pfaff är Performance 5,0 (ren symaskin)den har allt en symaskin kan förväntas ha och mycket mer. Det som finns på denna har tidigare bara funnits på deras största sy och brodermaskin Creativ Sensation. Så denna maskin är helt klart intressant vet inte om någon handlare i Sverige tagit in denna ännu men den säljs i Usa och UK från och med maj. Så byter du till denna maskin då är det förändringar.
Ma-lou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-03, 09:58   #3
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Ja, jag såg Performance 5.0 på Pfaffs sida för USA. Enligt beskrivningen är den riktigt bra. Konstigt nog att Pfaffs svenska sida uppdateras inte alls. För en vecka sedan fanns där inte ens 3.2 och 4.2 och inte ett knyst om 5.0. I Pfaffs butiken jag varit sade de att 5.0 kanske inte ska säljas i Sverige alls. De visste inget om den i alla fall.

Men det där med den så kallade automatiska pressarfotstrycket. Fungerar det bra för er som har ett sådant att sy i alla material även stretchiga tyger utan att sömmarna töjs?
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-03, 11:10   #4
Ma-lou Ma-lou är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 243
Den ska säljas i Sverige men det är möjligt att man väntar lite.
Jag tror att handlarna ibland glömmer att internet finns jag som har en Husqvarna och en Pfaff tittar alltid på respektive maskins hemsida i Usa då de innehåller mer information sedan har man deras facebook sidor det har stått om den där en tid före lanseringen då en privatperson skrev in och frågade om den.
Automatiskt pressarfotstryck fungerar väldigt bra på min maskin, inga problem med strechiga tyger du talar ju om för maskinen att du syr i ett stretchigt tyg:-) Hi tech är kul.
Ma-lou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-03, 17:08   #5
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Jaha, på min Pfaff QuiltStyle 2042 går det inte ställa in vilket tyg det är. Det är därför jag var så fundersam hur i hela friden den där "automatiken" som säljaren talade om då fungerar. Den hade helt enkelt inte kommit till då maskinen gjordes Håller med, high tech är kul
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-03, 18:57   #6
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Jag har en expression 4.0 och den har samma funktionsspecifikation som 4.2 och är ett superset av 3.0/3.2. Där i beskrivningar och handbok står inget om automatiskt pressarfotstryck. Det finns möjlighet att justera manuellt och det använder jag om det är väldigt tjockt så att matningen inte fastnar på lägen där jag har vikt tyg många gånger. Annars är det väl så att det är relativt konstant. Jag har provat att minska på trycket i mjuka tyger som plattas ut mycket annars och det är bra speciellt om man syr i tjocka tyger. Annars är det övermatningen (IDT) som tar hand om att tyglagren följer varandra.
Husqvarna däremot, som saknar övermatning, har en variabel/automatisk pressarfotstryckfunktion som de säger gör övermatning överflödig.
Pfaff expr. 3/4 har ingen inställning av tygtyp vad jag kan se. Det har jag däremot på min Husqvarna overlock S25.
Så om handlarna pratar om Pfaff och automatiskt pressarfotstryck, be dem ta fram handboken och visa var det finns beskrivet. Matningen fungerar bra men det är också bra att kunna justera lite manuellt ibland. Jag tror det är svårt att konstruera maskiner som kan inse att jag är så korkad att jag syr över en tjock knöl av sömsmåner!
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-03, 20:13   #7
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Jag tittat lite på 4.0 i affären, men såg inte något reglage som man kunde justera pressarfotstrycket med. Men nu kollat jag i manualen på nätet och där stod för 4.0 hur man justerar pressarfotstrycket på skärmen. Det är ju bra. Jag kanske måste gå till butiken och kika mer på maskinerna.
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-03, 20:59   #8
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
4.0 maualen säger så här (hjulet avser inställningsknapparna intill displayen - 4 st i en cirkel):
Pressarfotstryck (4.0)
I de flesta fall behöver pressarfotstrycket inte
justeras. Du kan behöva justera trycket för
att få bättre resultat när du använder vissa
specialtekniker.
Du justerar trycket med hjälp av vänster- och
högerpilarna på hjulet. Ju högre siffra, desto mer
pressarfotstryck. Värdet kan ställas in mellan 0
och 9 i steg om 0,5. Den manuella inställningen
försvinner när du stänger av maskinen.
Obs! Om du vill ändra pressarfotstrycket för en hel
mönsterkombination flyttar du kombinationen till
sömnadsläge och gör ändringen där.

Hela maualen finns att ladda ner från nätet. Det finns flera trådar här som har länkarna till Hqv/pfaff manualsajt.
Den här länken ger dig möjlighet att hitta t ex 3.2 och 4.2-manualer.
http://s2.vsmgroup.com/VSM/Pfaff/pfaffmanual.nsf
Sidan är lite lurig för när du klickar på en blå triangel så läser den in sidan igen och du ser inte det expanderade trädet om du inte skrollar neråt igen. Du kommer efter några gånger att ha kommit genom trädet så att du ser handbokslänken, se bilden nedan.
Bifogade bilder
 
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons