Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-06-05, 12:55   #1
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Question Tygförvaring?

Hej!
Jag har nyligen flyttat hem från folkhögskolan där jag läst textilslöjd. Ett underbart år,som lett till att jag har skaffat massor med tyg, garn, sybehör och tillhörande redskap. Så länge jag bodde på skolan och förvarade allt material där var det inget problem. Men nu står alla grejer i papperskassar och kartonger i mitt arbetsrum.... och det håller ju inte i längden. För mig är det viktigt att ha lite ordning på sakerna, det blir så mycket roligare att sy då. Så jag behöver lite tips från er.

Det största problemet är tygerna (men har ni tips om allt det andra så är det mycket välkommet det också!). Jag vill ha något som är lätt tillgängligt och lätt att få en överblick över. Jag har funderat på genomskinliga, stapelbara plastbackar. Någon som har tips på var man hittar bra och billiga sådana?

Problemet med plastbackar är att det blir lite instängt i dem. Jag vill inte att tygerna ska bli förstörda av att ligga orörda. Jag tycker att kläder som ligger i en låda eller garderob för länge för en tråkig lukt efter ett tag. Några tips för att undvika detta?

Alla tips som gäller förvaring av garn och tyg är varmt välkomna! Jag vet att fråagn varit upp e här många gånger tidigare, men jag lyckas inte hitta någon sökfunktion (sannolikt är jag bara blind).

Tack på förhand!

/Ilsefin
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-05, 13:22   #2
Vilding Vilding är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 47
Sökfunktionen ligger högst upp till vänster i det ljusorangea fältet när du tryckt på fliken forum som ligger strax ovanför. Alltså kommer "Bevakningar - Inställningar - Sök i forum" precis under fliken forum när du tryckt på den. Tryck på Sök i forum och sen är det bara att börja söka... *nu blev det rörigt*

Senast redigerad av Vilding den 2006-06-05 klockan 13:29.
Vilding är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-05, 13:48   #3
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Mitt bästa tips är att i en garderob eller dylikt sätta upp stänger (vill du inte borra kan du ju använda sådanna där dushdraperistänger som man kan expandera) och sen köpt massor av byxgalgar av denna modell:
http://www.ikea.com/PIAimages/42332_PE137009_S3.jpg

SÅ alla tygerna hänger prydligt och jag har bra översikt över vad jag egentligen har.

Alla tygsnuttar jag har som är mindre än säg en meter har jag i ett par pappkartonger sorterade efter färg.
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-05, 14:19   #4
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Aah.. det var där sökfunktionen var! Jag visste väl att det fanns någonstans

hihi... det visar sig att jag själv startat en tråd om det här senast jag grubblade på det (för nästan två år sedan). Då bodde vi i en stooor lägenhet, och jag hade ännu inte särskilt mycket tyg (jämförelsevis). Då löste jag förvaringen med två träbackar från IKEA, det räcker inte nu kan jag säga. Men där stod om de genomskinliga lådorna från Hammarplast, som finns påtex Coop. De kan nog lösa mitt problem så länge.

Garderobs-tipset är kanon, jag önskar verkligen att jag kunde göra så. Det skulle vara perfekt att förvara tyger, mallar och mönster på det sättet. Men de få garderober vi har går till de färdigsydda kläderna...

Här är min förra tråd där jag fick massor av tips: http://www.sysidan.se/forum/showthre...=&threadid=346

Men vill ni fylla på med nya tips så är ni VARMT välkomna ändå!

/Ilse

Senast redigerad av Ilsefin den 2006-06-05 klockan 18:24.
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-05, 17:10   #5
SHJ SHJ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 42
Hej!

Jag har själv STORA problem med just förvaring av alla tyger... Har verkstaden nere i källaren och tyghögarna (tygerna fint vikta och lagda i prydliga högar, ordning och reda!! ) ligger precis överallt... Men alla garner är det bättre förvaring på! De ligger i just plastlådor med lock som du beskrev! Jag tycker att lådorna kan vara lite i dyraste laget, särskilt om man behöver många och stora lådor. Men jag har köpt mina på Jysk och Dollar store! Där fanns de till överkomligt pris!
Lycka till i ditt skapande!
SHJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-05, 20:59   #6
Banshee Banshee är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 149
mitt syrum har jag fyllt med ikeas billiga lagerhylla "gorm" med ganska täta rader hyllplan, det fungerar väldigt fint för mig. Jag viker alla tyger så att de ligger och syns från utsidan för att ha en bra överblick, och sorterar efter olika tygsorter. En del hyllplan har jag fyllt med plastboxar från ikeas barnavdelning(vet inte vad de heter, men de är himla bra till band och tillbehör). Alla småtyger, rester och annat som inte är lika "viktigt"(toailletyg, rester, skräpplagg...) har jag sådana där stora presseningspåsar med dragkedjor(sådana många har till tvätt)i genomskinligt som jag också hittade på ikea till, dessa fick plats utmärkt under ritbordet!
Syrummet är välfyllt men effektivt!

Till gorm finns det trådkorgar man kan köpa till och sätta fast i hyllplanen, fungerar bra till garnnystan och sådant, tycke jag. Sedan går det att "höja" hyllan, så att den gå upp i takhöjd, om mna vill.
Banshee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-05, 21:18   #7
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Tack för tipset.. Det låter praktist. Vi har Gorm i förrådet och där fungerar de bra. Problemet är bara att jag redan har i stort sett alla väggar fulla med bokhyllor... så det finns knappt plats till det heller.

Men under kvällen har jag kommit på lösningen på mina problem... tror jag

Det blir ett riktigt "15-spel" här hemma. Jag tänkte köpa en graderob på IKEA. Den ryms precis på håret i mitt sovrum, om jag slänger ut byrån som står där. Kläderna och lakanen som ligger i byran får flytta in i den nya garderobe (och kommer att må mycket bättre av det). Byrån ska sedan in i arbetsrummet, förutsatt att jag lyckas stuva om i mina bokhyllor (göra mig av med en del och stapla en del ovanpå hyllorna). Förhoppningsvis kan jag bli av med en bokhylla på det sättet. På bokhyllans plats ska byrån in och den kommer att rymma mina tyger och sy-tillbehör. Puh!! Det borde gå, men man vet aldrig

Sen gäller det att inte skaffa något nytt material över huvud taget förrän jag gjort av med en massa av det jag har... men eftersom jag blir student till hösten så är jag inte så orolig för den delen, jag kommer inte ha råd att köpa tyg och sånt ändå

(eller det är vad jag lurar mig själv att tro i alla fall

/Ilse - som även har en vävstol som helst ska få plats någonstans
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-05, 22:37   #8
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Önskar att jag hade samma bra förutsättningar som ni! Här förvarar jag de aktuella tygerna antingen på en klädgalge hängd på en krok, eller stuvade bredvid symaskinen. Allt annat ligger i en låda på vinden Fast när mamma flyttar ut så blir det väl andra bullar =D
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-05, 23:34   #9
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Jag har vita Billy-bokhyllor till mina tyger, när jag nu äntligen har ett helt syrum (eller hobbyrum). Tygerna syns bra mot det vita, men jag tänker att jag kanske kommer att behöva vitrin-dörrar eller nå't till dem. Böcker har en tendens att bli dammiga, har jag märkt, så det borde kanske tyger i bokhyllor bli efter ett tag också.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-06, 07:34   #10
Ciczi Ciczi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 59
hmmm det där med förvaring är knixigt.... Just nu håller vi på att renovera vår trea och då bor vi för tillfället i en etta i samma hus. Allt som inte är absolut nödvändigt är undanstuvat i vad som känns som en miljon flyttlådor. Mina tyger som på något märkligt sätt lyckas föröka sig har jag i pappkartonger från IKEA (sådana man viker iop själv). VI får se hur förvaringen blir när vi har flyttat till vår trea igen.

mvh Ciczi
Ciczi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-06, 08:35   #11
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
jag hade alla minna tygpackar och rullar i en billy hylla också sedan tog jag gammla avlagda gadiner och gjorde draperier på ett snöre som kunde hänga för .det var jätte bra ingen sol och inget damm.en del ljusa känsliga har jag i påse men jag försöker att ha dom upprullade eller lindade på pappskiver det blir mindre vikkanter då.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-06, 13:17   #12
katta katta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 203
Ja det är inte lätt med förvaring. Just nu har jag tygerna i garderoben och i lådor under sängen. Mitt stora problem är att jag ska flytta snart och då ska jag flytta in i en lägenhet som bara har EN garderob! Och ingen klädkammare... Och det är inte bara tyg jag har mycket av, det är ju så trevligt att samla på kläder och skor också... Ångest. Jag förstår inte hur man kan göra en lägenhet med bara en garderob
katta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-06, 14:03   #13
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Jag känner igen era problem med förvaringsmöjligheter. För lite utrymme och för mycket tyg och andra saker.

Jag har sökt till en skola i Kanada och funderar som bäst på hur jag packar ner min lägenhet i två källarförråd som är 1,5x2 meter stora, varav det ena är fyllt till 75% redan. Tack och lov att flera av möblerna kan skruvas isär men jag förstår inte hur allt ska få plats.

Saknar redan symaskinerna och alla tyger som får stanna kvar i Sverige om jag kommer in och ska flytta.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-06, 14:18   #14
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Funderar...

Blir inte den exponerade delen av tyget solblekt om det får ligga framme synligt? Kan ju inte vara skoj att äntligen plocka fram ett tyg - och så är det en solblekt rand tvärs över.


Själv har jag ingen ordning alls.
Jo, från början hade jag en korg med lock i pile eller nåt, men den har ju blivit full. Så nu ligger mer nyinköpta tyger i sina plastpåsar ovanpå och halkar runt. Inget bra...

Garnerna ligger i tyg- och plastpåsar (sorterade efter kvalitet) i en något större piletunna, så långt den räcker...
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-06, 21:14   #15
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
Jag har min tyger i en stor flytt låda och mindre bitar i en icakasse (inte så praktiskt, jag får hitta på något nytt snart.) Mina trådrullar har jag sorterat i färg i olika fack i sån här låda: http://www.ikea.com/webapp/wcs/store...umber=50047482

Samma låda har jag det sybehör man ständigt behöver (sax, nålar, knappnålar, sprättare, pressarfötter mm.) Då är det nära till hands och lätt att städa undan. (jag syr i mitt sovrum.) Band, annat sybehör, kanppar mm har jag i lådor med fastsittande lock från ikeas barnavdelning. Det funkar jätte bra!
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons