Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-11-01, 23:11   #1
SHJ SHJ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 42
Julgransmattor

Hej alla glada handarbetsvänner!


Vet inte om det är rätt forumsida men jag chansar!!
Har i uppdrag fått att sy en julgransmatta!! Juteväv med applicerade lämpliga figurer. Är det någon som har en aning om vilket pris man skulle kunna sätta på en sådan tingest?!

Hoppas på givande svar!
SHJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-02, 09:46   #2
emmatrollet emmatrollet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 68
Det beror ju helt på hur mycket arbete du tänker lägga ner på den. Du får väl räkna på vad materialet kostar och hur många timmar arbetet tar.
Det tar ju tex längre tida att sy fast alla figurer än att limma och det tar längre tid om det är pilliga figurer. Ska den vara "fodrad" med en baksida osv...?
emmatrollet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-02, 19:42   #3
SHJ SHJ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 42
Hej och tack för svar!
Jag håller på att sicksacka fast hjärtan, granar och stjärnor i filt på jutemattan. Kanske limmar jag dit lite paljetter också! Materialet är ju inte så dyrt men mycket tid går det åt! Får fundera på priset...
SHJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-02, 20:30   #4
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Du får väl ta 600:-/timme
det gör ju rörmokaren
/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-03, 00:06   #5
SHJ SHJ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 42
600:- i timmen??? Oj, oj oj!!! Känner mig redan rik! / Sara

P.s Tar hantverkare verkligen så mycket? Är det en gängse taxa bland hantverkare? Ursäkta att jag inte är riktigt insatt i timtaxan, både jag och gubben min grejar det mesta själva!
SHJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-03, 07:35   #6
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Hej!
Min "timtaxa" är 60,-/tim!
Jag har jämfört lite med en väninna som har företag, och jag tar ca 30 % av hennes priser.
Man kan ju inte va "för dyr" när man inte ska betala moms, skatt och sociala avgifter.
Då har jag fått till en "prislista" på sånt som jag brukar hjälpa andra med att sy.
Igår klädde jag om en dyna till en kökssoffa, 60 x 1,80 jag höll på lite drygt 3 timmar, så priset vart 180,-
Min "timtaxa" fungerar bra, lagomt billigt, folk är nöjda med att få hjälp till ett bra pris.

Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-03, 09:37   #7
emmatrollet emmatrollet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 68
Kul att prata om vilken timtaxa som är rimlig!
Jag har nyss startat ett företag och funderar mycket på det. Senaste idén är att jag tar ut 50 kr. i timmen efter alla skatter (inkl kommunalskatt). Då blir det ca 190 kr i timmen för kund (inkl skatter och moms.) Om jag jobbade heltid är det en låg lön men inte helt oskälig.
Sen är utmaningen att komma på grejer som tar kort tid att sy men är attraktiva för kunden. Materialkostnaden är inte så dyr jämfört med arbetskostnaden, så då kan det tex vara smart att satsa på fina material så att man kan ta mer betalt! Just nu syr jag kuddar som kommer att kosta strax under 1000 kr. för kunden.
Det vore kul om fler kunde skriva vad ni tycker är rimlig betalning!
(Det beror ju förstås på om man har företag eller inte.)
emmatrollet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-03, 09:40   #8
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag brukar tänka att jag efter skatt ska ha ut 80 kr i timmen. Det är ju egentligen ingen höjdar lön men ok, och man måste som sagt kunna sälja sakerna också.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-03, 09:52   #9
emmatrollet emmatrollet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 68
När du säger "efter skatt" menar du både kommunalskatt, alla egenavgifter och moms eller bara kommunalskatt?
emmatrollet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-03, 10:02   #10
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Ett tips till just julgransmattor är att dubblera med något vattentätt, t.ex. vaxduk eller sådan där skötbords-duk, detta för att man skall kunna vattna granen utan att skvimpa ned parketten.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-03, 10:17   #11
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
80 kr är vad jag ska ha i handen när allt annat är betalt vad gäller skatter m m.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-05, 18:35   #12
Jorild Jorild är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 196
Jag var på hantverksmässa idag och där sålde de julgransmattor liknande de som beskrivs i första inlägget för 250-300kr.

Sara, har du bestämt vad du ska ta?
Jorild är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-05, 20:38   #13
SHJ SHJ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 42
Nej, jag funderar fortfarande hur jag ska göra! Det är krångligt att applicera på maskinen eftersom mattorna är så stela och liksom vill "sprätta iväg" för mig hela tiden. Funderar på att laska fast figurerna istället... Jag tycker det verkar rimligt med ett pris runt 200 kronor!
SHJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-05, 20:57   #14
pialuttan pialuttan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 216
Kul att höra hur folk funderar...När jag sytt hemma åt folk så har jag börjat på hundringen.Jag håller maskin, kunskap och arbete! Så en gylf byttt, byxfåll kostar 100,- eller mer. Nu jobbar jag med detta på dagtid så jag syr inget hemma åt folk. Men vi räknar tid utom på standardsömnad. Dragkedjor osv har vi fast pris på men annars är det 150,-/tim + moms och material. Ingen som klagar. Kan man inte själv så är det billigt ändå...
/pia
pialuttan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-05, 21:14   #15
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Hej. Dutta på lite textillim på figurerna, då sitter de fast lite när Du syr fast dem på maskin.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons