Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-12-13, 12:40   #1
bookia bookia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 76
Enkel mössa

Jag håller på att sticka en mössa till sambon efter att han lyckats tappa bort den förra mössan jag stickat åt honom. Jag följer detta mönster som är relativt enkelt och snyggt.

Problemet är att det jag har stickat inte liknar bilden på sidan. Det är själva mönsterdelen som ställer till det för mig. Jag försöker följa det angivna diagrammet, som i mina ögon ser ut som *rm,am,am,rm,rm,am* som bara repeteras (stickar runt på rundsticka så jag stickar allt från framsidan).

Tolkar jag diagrammet fel eller?
Bifogade bilder
 
bookia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-13, 13:02   #2
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Mönstret går över två varv
Varv 1: 1 rm, 2 am
Varv 2: 2 rm, 1 am, se till att den sista am hamnar över den sista am fr förra varvet
Repetera varv 1 och 2 och se alltid till att sista am hamnar över sista am från förra varvet.

Så du måste repa upp ner till de första 4 cm.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-13, 13:07   #3
bookia bookia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 76
Citat:
Flia skrev: Visa inlägg
Mönstret går över två varv
Varv 1: 1 rm, 2 am
Varv 2: 2 rm, 1 am, se till att den sista am hamnar över den sista am fr förra varvet
Repetera varv 1 och 2 och se alltid till att sista am hamnar över sista am från förra varvet.

Så du måste repa upp ner till de första 4 cm.
Men suck...såklart är det över två varv, nu när du säger det.

Tack så hemskt mycket för hjälpen.
bookia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-13, 13:10   #4
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Citat:
bookia skrev: Visa inlägg
Men suck...såklart är det över två varv, nu när du säger det.

Tack så hemskt mycket för hjälpen.
Ibland behöver man ett par extra ögon :-)
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-31, 21:31   #5
bookia bookia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 76
Nu är mössan klar. Jag är jättenöjd.

Jag kunde dock inte slutföra sista par varven eftersom 40cm rundsticka var alldeles för lång för de få maskor som blev på slutet. Jag har tyvärr inga strumpstickor men de ligger nu överst på min inköpslista. Så jag fick improvisera lite för att täppa till hålet på toppen men tycker det blev rätt fint ändå.

Nästa stickning blir en mössa till mig men det blir först när axeln blivit bra igen. Lyckades halka ordentligt på en isfläck idag och slog mig fördärvad i högra sidan av kroppen med bortdomnad arm och ont i ryggen som resultat. Förbaskade skitvinter.
Bifogade bilder
 
bookia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-10, 20:41   #6
bookia bookia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 76
Lite mer avancerad mössa

*MASSA SVORDOMAR* (det sket sig med det nya mössprojektet)

Jag hade stickat mössan nästan klar. Mot den sista tredjedelen av rapporten var jag tvungen att byta till strumpstickor eftersom den minsta rundstickan (40cm) helt enkelt blev på tok för lång för det antalet maskor. La istället över maskorna på strumpstickor, stickade ett par varv till och när det är tre varv kvar att sticka enligt mönstret, då upptäcker jag att maskorna hade hasat ner från en av stickorna och jag hade tappat fler maskor sisådär 5-7 varv ner. Till råga på allt var det just flätans maskor som hade åkt av.

Så det blev inget mer att göra än att riva upp många timmars arbete.
Jag som verkligen såg fram emot att få visa upp och bära min nya fina mössa. Skit också!

Jag måste fråga, hur gör ni andra när ni stickar mössor på rundsticka och ni närmar er toppen där antalet maskor blir för få för även den minsta rundstickan?
Jag försökte, för allra första gången, att lösa problemet mha strumpstickor, men de var så hemskt bökiga att jobba med. Finns det kanske en något smidigare lösning än strumpstickor?

Tack i förhand.
bookia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-10, 21:08   #7
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Jag använder "magic loop"

http://www.youtube.com/watch?v=BtBSmxGomPk
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-11, 08:12   #8
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Hahahaha! Brilliant teknik! Tack för det här magiska tricket, så jag äntligen slipper sitta och bråka med fem stickor när det skall avmaskas.
Underbart!
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons