Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-02-11, 22:17   #1
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Question tum eller cm, spelar det nån roll

Stor nybörjare här. Provade idag att sy en hel hop olika slags block bara för att prova. Tog hjälp av youtube och det gick fint. De flesta instruktionsfilmerna utgick ifrån kvadrater som var 2,5 eller 5 tum. Jag valde 6 resp 12 cm istället eftersom min skärmatta och linjal är cm-rutad. Det funkade, men jag gjorde bara mycket enkla block. För sömmarna sydde jag med tygkanten i nivå med pressarfotens utsida.

Mina mått och proportionerna mellan tyg och sömsmån blir inte desamma som de i instruktionefilmerna, har det nån betydelse när man gör mer avancerade block? Hur ska man tänka?
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-11, 22:27   #2
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Noggrannhet är viktigt för resultatet. Jag har använt mig både av inch och cm och det är viktigt att man har koll på hur man placerar tyget för att få rätt sömsmån.
Jag tycker om att skära till blocken/ delblocken i efterhand för att det skall vara lättare att få det jämnt och snyggt. Skall jag sy ihop två trekanter gör jag dem större än vad de behöver vara och använder sen en liten fyrkantig linjal och skär dem i rätt storlek.
Fördelen med att använda inch är att det finns så mycket mer mönster och böcker som man kan använda sig av.
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-11, 23:44   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Att använda inch tycker jag är mycket lättare. Man lägger till 1/4 inch på varje sida till söm. Sedan syr man med 1/4inchfoten på symaskinen och får ett perfekt resultat. Foten finns med inbyggd linjal och är bra att stoppa intyget mot linjalen och sy. Foten finns också utan linjal då följer man kanten lägga till 0,64 cm om man vill använda den foten.

Annars är det att mäta och sy exakt. En millimeter fel blir på varje, låter inte mycket men i lappteckning blir det mycket. 10 bitar gör en cm.
Det är viktigt att stryka varje söm innan man syr över den. Viker man sömmarna åt olika håll så nästan hakar dom i varandra och det underättar (man delar inte sömmarna utan stryker dom åt ett håll).
Ha gärna en liten strykbräda eller strykfilt och ett litet strykjärn, typ resestrykjärn eller mindre vid sidan om symaskinen.

Senast redigerad av bila den 2012-02-11 klockan 23:56.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-12, 08:07   #4
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Smile cm

Jo att använda tum hade varit mycket enklare när man syr efter beskrivningar i tum. Nu har jag inte tum på vare sig skärmatta eller linjal. Men om jag förstår er rätt så kan det ordna sig om jag förlänger sömsmånen till 1 cm (som ju är lättare att räkna på och finns markerat på symaskinen).
Än har jag inte alls fattat vad det är jag ska räkna på, men det lär jag väl upptäcka ;-)
Nu ska jag gå ut och sy ihop blocken jag sydde igår så får jag väl lägga upp lite bilder sen. Tänkte prova att sy lite block av "remsor" (typ Jelly rolls) om jag hinner.

Tack för hjälpen!
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-05, 12:33   #5
kaviar kaviar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 173
Smile En ständig diskussionsfråga bland quiltare

Hej,
när jag började med lappteknik, så tänkte jag att det var fjantigt att använda inch och försökte hålla mig till cm. Men till slut gav jag upp :-)

När du syr i inch så blir det lättare att räkna och skära. Det fiffiga med inch är att man kan dela i delar.

När Du syr i lappteknik så är det mycket lättare att få ett bra resultat när du har rätt hjälpmedel.

Till de flesta symaskins märken finns det en 1/4 inch fot med styrskena. Det är ett bra hjälpmedel för att få det exakt.

För att skära tygerna exakt så är det bästa att använda linjalen att måtta med och inte skärmattan.

När du syr använd så tunn tråd som möjligt, det finns 50 w tråd i bomull, ger kanonfint resultat.

När du har de här grejerna så blir det lättare att sy för du slipper sitta och nåla etc.

Gör ett test för att kolla att du syr med rätt sömnsmån. tre 1,5 inch bitar ska bli 4 inch.......

Sy långsamt. ( Lappteknik syr man för att det är roligt inte för att bli färdig) :-)

Lycka till!
kaviar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-05, 18:48   #6
Ma-lou Ma-lou är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 243
Vad kul att någon mer är nybörjare med quilting. Jag har precis kommit så långt att jag beställt två jelly roll på fabric Chack och fått dem.
Det finns så mycket mönster man kan göra med dessa. Har tittat på youtube i flera timmar och det ser så lätt ut. Men vad jag förstår så behöver måtten stämma exakt. Sedan beror det väl på hur stora krav man har på sig själv. Jag tycker nog att Inch är lättare att räkna med tex de remsorna jag köpte är 2,5 inch. Dock fick jag se att min quiltlinjal är i cm 60 x 15 men nu förstår jag vad alla grader som står på linjalen betyder har bara använt den till att skära tyger för kläder och annat.
Om jag nu ska köpa några kvadrater, trianglar i inch vilka storlekar använder man mest? Jag förstår att det är upp till var och en men vilka är era favorit linjaler, trianglar och mallar. Det finns ju hur mycket som helst att köpa och man behöver ju börja någonstans.
Ma-lou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-06, 10:21   #7
kaviar kaviar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 173
Cool Grundlinjaler

Hej,
mina bästa linjaler är Cretive Grids" de har vita och svarta markeringar. De har också pluppar som gör att de inte glider på tyget.
Bra grundlinjaler är en lång ca 6*24 inch. en stor kvadrat 12,5 * 12,5 inch. Sedan är det bra med en mindre tex 6,5*6,5

Börja inte med svåra komplicerade trianglar och kurvor. Det är alltid lite svårare att få bra resultat när man syr på skrådden.

Ang perfekt resultat, så citerar jag en quiltbok jag läste för några dagar sedan:


Better to be a satisfactionist than a perfectionist!

Akta er för att fastan totalt i quiltträsket......jag insåg för ett tag sedan att en del syr bara en quilt och att det räcker med det..men jag har insett att när jag syr en quilt håller jag redan på och planerar nästa....
kaviar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 20:21   #8
Ma-lou Ma-lou är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 243
Använder du/ni någon halv kvadrat? Verkar vara säkrare att dela kvadraten med än att ta en linjal och lägga diagonalt hörna till hörna,
behöver man en sådan.
Har köpt en underbar och mycket användbar quiltbok som jag ska ett av mönstren minst. Det är 10-Minute Blocks av Suzanne Mc Neill mycket fyndig quiltruta den finns nog även beskriven på youtube men boken har bra instruktioner sedan är det bara titta och njuta.
Sedan är det en bok till som jag kan rekommendera Serge & Merge Quilts with Nancy Zieman det vill säga du syr en del av blocken på din Overlock Dvd ingår i den. Finns även på you tubeklipp. Köpta på Adlibris.
Ma-lou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 20:59   #9
kaviar kaviar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 173
menar du när du vill sy trianglar?

här är en bra beskrivning på engelska hur man syr halv-kvadrats trianglar.

http://www.quiltpox.com/HST/HSTtutorial.html
kaviar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 21:09   #10
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Min favorit är fiskars linjal med skärtrissa. Toppen till raka snitt. Dyr inköp men helt underbar. Använder den även till skråddremsor od vid vanlig sömnad.
Jag hittade en bild på den. Förtaget som hitta den å vet jag intet om. Men dom brukar sälja dom på syfestialen.
http://www.sewforless.com/item/Fiska...CONTINUED/7710
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons