Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-07-29, 07:58   #1
Henrietta Henrietta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 85
Blockad?

När jag läser på bloggar står det att tex sjalen är blockad. Betyder det att den är tvättad och sträckt eller vad betyder det?
Henrietta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-29, 09:49   #2
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Jepp.

En spetssjal kommer inte till sin rätt i färdigstickat skick. Den är måttligt mycket mer imponerande än ett fisknät i en hög.

Mönstret framträder mycket bättre när den har blivit blockad.

Just termen blocka är engelsk (to block), som dessvärre många moderna sticktermer på nätet numera. (Jo, det underlättar när man vill sticka enligt engelska beskrivningar som är många fler än svenska, men vi behöver bevara de svenska sticktermerna också.)

Man ska tänka på att låta sjalen ligga i blöt 20-30 min och krama igenom den så att den blir ordentligt genomblöt. Det är inte helt fel att ta i lite ulltvål också, men då behöver man skölja ur det innan blockningen (man kan ju ha solkat ner med svettiga händer under stickningen).

Sen drar man ut den och nålar fast den mot underlaget. Det är viktigt att den blir symmetrisk. Ibland drar man i trådar i kanterna (i spetsarna på en kant som inte är rak) för att säkerställa att kanterna blir raka.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-29, 22:04   #3
Henrietta Henrietta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 85
Tack så jätte mycket!! Då vet jag vad det betyder!
Henrietta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-30, 10:43   #4
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
På svenska kallas det att våtspänna.
Man behöver inte blöta ner hela alstret, utan det räcker att nåla upp det längs kanterna till slutlig form, Sätt nålarna tätt så att kanterna blir snygga. Sen täcker man med fuktiga dukar (gamla lakan eller liknande). När allt är torrt efter en till flera dagar är det klart.
Vid nästa tvätt måste man upprepa hela proceduren.

Så här gör man med mattor och annat också, inte bara virkat och stickat. Om ovansidan har lugg så lägger man våta dukar under och täcker med torra dukar.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-31, 13:36   #5
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Andra stickade alster än sjalar håller jag med om att de inte behöver vätas ordentligt. Då handlar det mest om att styckena ska bli lite jämna och att kanterna inte ska krulla ihop sig för då är det lättare att montera.

Men iom att man spänner spetssjalar så hårt så tror jag att man måste blöta dem för att de ska hålla.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons