Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-03-02, 20:22   #1
iddypop iddypop är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 18
Korta av en ärm

Hej.

Jag har än så länge inte samlat på mig så många mönster. Har de två senaste Burda-tidningarna.

Vill helst sy en kortärmad tröja (t-shirt) men har bara mönster med lång ärm. Kan man klippa av ärmen rakt av? Eller måste man bredda den lite för att få den att se lite mer "t-shirtig".

Är det mer som skiljer sig mellan ett vanligt t-shirt-mönster och en långärmad tröja? Jag tänkte på axelbredd och ärmringning till exempel.

(ja... jag är nybörjare )
iddypop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-02, 22:32   #2
ViktoriaS ViktoriaS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 9
Visst kan du bara korta av. Men jämför med plagg som du redan har för att se om det blir "T-shirt" eller "topp" av det. Det hela beroer ju på vidd kontra kroppsnära, urringens djup, ärmen vidd, längd mm. Jag tar alltid fram ett gammalt plag och med måttbnadet jämför jag måtten på mönstret ( OBS! mät på pappersmönstret så du får med rörelsevidden) och mitt plagg. Sen tänker jag : vill jag ha det nya plagget snävare eller rymligare? Tänk också på att ett mer kroppsnära plagg har ett mindre ärmhål. Ett rymligare plagg ett större ärmhål som dessutom kan vara lite nerhasat på armen, typ en T-shirt.
Lycka till!
ViktoriaS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-05, 18:30   #3
Sockerbollen Sockerbollen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 51
Vill bara tipsa om att om du har ett bibliotek i närheten kan det vara en god idé att göra ett besök där. På mitt bibliotek har de både Sömnadsmagasinet och Burda till utlån, flera år tillbaka i tiden. Ett billigt sätt att hitta mönster du letar efter! Och i alla fall Sömnadsmagasinet har en sajt där du kan kolla i tidningen online så du vet vilka modeller som finns i vilken tidning.
Sockerbollen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons