Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-05-25, 14:33   #1
svirr svirr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 147
Sy sluta-med-blöjor tygblöjor/kalsonger - tips?

Vi försöker sluta med blöjor åt storebror, och tycker det blir lite väl mycket olyckor att ta rätt på inne. Så jag funderar på om jag kunde sy någon slags kalsonger som gör att han känner ordentligt när han kissar, men som ändå fångar upp kisset så att det inte blir så mycket på golv/mattor/soffa eller var han nu råkar vara. Är det någon som har några tips?
svirr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-25, 16:05   #2
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Jag försökte med byxor sydda i plastad frotté (frottén inåt) men det blev inte bra - stela och otympliga... och läckte gjorde de.
Det som hjälpte var att ta barnet på toaletten ofta så att det där fick öva sig i att känna hur det känns när kisset kommer. Det trixiga var att hålla det hela trevligt så att det inte blev bråk och protester... det är ju inte så kul att hela tiden ränna på toaletten när man har så mycket lek i kroppen. Man får försöka vara smidig... och belöning med klistermärken eller nå´t uppskattas.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-25, 21:55   #3
svirr svirr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 147
Jag funderade också på plastad frotté, men kan tänka mig att de blir som du säger. Men det finns ju de som syr tygblöjor (som ser ut mer som blöjor/underbyxor, inte sådana man viker), så det måste ju finnas nåt hyfsat smidiga material att använda. Kan säkert googla mig till det, men jag har inte haft tid, tänkte ta den enkla vägen och fråga efter råd här. :-D
svirr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-25, 22:14   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Barnet kanske inte är "mogen" för att bli torr riktigt än!

Under en sån här period är det mycket pott-träning, och att göra de stunderna roliga och berömma när det kommit något i den.

Och kommer det i småbyxorna så blir det kallt och obehagligt.
Att sluta med blöjor "kommer av sig själv" när barnet är mogen för det!
Och nu när det närmar sig sommar och varmt är det lite enklare att få ett barn blöjfritt
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-26, 13:17   #5
Josie Josie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 134
Eftersom tråden ligger i kategorin Kläder så hoppar jag över att kommentera själva blöjavvänjandet (finns andra forum för det, tex ecsweden.se).

Vill du sy "träningsbyxor" kan jag rekommendera PUL (laminerad polyestertrikå) som spärrskikt. Tygblöjor av pockettyp har PUL i yttertyget. Pul är mjuk och andas, till skillnad mot tex plastad frotte.

De flesta köper pul från utlandet, men några svenska butiker: babyheaven.se, babythings.se, shuna76.blogspot.com.

Några mönsterlänkar:
http://www.easterbunz.com/patterns/f...ainer-pattern/
http://www.thenappynetwork.org.nz/diy.php
Josie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-26, 14:35   #6
svirr svirr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 147
Tusen tack Josie, det var det jag var ute efter. :-) Till en snart 3-åring som gärna ska känna att det blir blött, hur mkt absorberande skulle du ta? Får väl prova mig fram, men det vore bra med nåt att utgå ifrån.
svirr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-27, 11:01   #7
Josie Josie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 134
Jaa, kanske tre lager frottehandduk eller så. Det är nog som du säger, du får prova dig lite fram så att det inte blir för klumpigt men ändå tillräckligt uppsugande. Har du bambu, hampa eller mikrofiber så suger det ofta upp mer än bomull. Jag provade bright bots (finns tex på barnshop.se) till min dotter och de har bara typ ett lager joggingtyg - pul - lite tunn uppsugning - joggingtyg. Det ska ju helst inte kännas som en blöja.
Josie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-27, 11:54   #8
Nessa Nessa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 2
Hej! Det finns en sy-bloggerska, Strömming, som säljer PUL-tyger. Kolla in shopen här:

http://strommingdesign.jetshopmini.se/

Sedan finns det "olyckstrosor/-kalsonger" att köpa på 3exter under "smarta saker":

http://www.3exter.se/epages/Ballou.s...oducts/2222004

Lycka till!
Nessa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-27, 14:38   #9
svirr svirr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 147
Tack för tipsen - olyckstrosorna var ju precis vad jag var ute efter! Kanske börjar med att köpa 1-2 par och testar - snabbaste lösningen. ;-)
svirr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-28, 05:52   #10
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Jag föreslår "vanliga" pocket-tygblöjor med knäppning i sidan. Använd flanell på insidan (=blött). Sen kan du fylla fickan med så mycket absorberande som behövs... tillslut ingeting. Knappar i sidorna är ovärdeliga om det är den stora olyckan är framme.
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons