Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-08-23, 14:28   #1
kollkoll kollkoll är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 65
Sticka tröja

Hej!
jag skulle vilja sticka en tröja, finns de nå lätt stickmönster på tröja?
kollkoll är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-23, 17:07   #2
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Du har väldigt många olika varianter på Garnstudios sida.

Där kan du fundera kring om den ska vara stickad i grovt garn eller tunt, vilken storlek, vilken garnkvalitet, figur"sydd" eller "potatissäck"...

Har du förälskat dig i en modell som dock har flerfärgat mönster, men bara vill ha en färgat: nå, men gör den i en färg.

Vill du å andra sidan ha den randig, så gör den randig.

I princip är det inte svårare att göra en raglanärmad tröja istället för en med "kavajärm". Det är inte heller svårare att göra en med rundstickat ok (Fast flerfärgsstickningsmönster kan vara knepigt om man inte är van; det är lätt att det garn man inte stickar med blir för snålt tilltaget på baksidan. Detta problem finns inte om man stickar randigt dock.)

Det är svårt att hjälpa bättre med en så vagt formulerad fråga.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-24, 14:03   #3
kollkoll kollkoll är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 65
Ja hade tänkt mig något i den här stillen:

http://www.violasgarn.se/visa_produk...r+i+Fame+Trend

http://www.violasgarn.se/visa_produk...%F6ja+i+Crisp+

skulle dom vara svåra att sticka? va ska man tänka på när man stickar tröjor.

tröja på rundstickor skulle jag också vilja kunna sticka, finns de mönster på tröjor som e stickade med rundstickor?
kollkoll är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-24, 19:00   #4
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Det var trevliga tröjor!

Det som gör dem annorlunda är att de inte är stickade nerifrån och upp utan från ena sidan till den andra.




En "vanlig" tröja börjar man längst ner vid linningen och sen växer "tyget" uppåt och man avslutar vid axlarna. De färgglada tröjornas övre delar är stickade så.

De här börjar man vid ena sidsömmen och tyget växer sig tvärs över magen fram till nästa sidsöm. Ja de lilasvarta/svartvita börjar man nog ända ute vid ena handleden och stickar sig uppför ärmen, sen långa varv från längst-nere-fram, via axeln till längst-nere-bak. Sen gör man en avamskning för halsen och när man är klar med den så fortsätter man på motsvarande sätt på andra kroppshalvan och avslutar det hela vid den andra handleden.
Eventuellt att man ändå maskar av så att man har två lösa ärmar som man syr fast vid en kropp. (Bara för att det blir så otympligt att hålla hela arbetet i knät.)

Den här tröjan (senast beskrivna) är lättare än den andra för det är färre stycken som ska monteras (= sys ihop till ett färdigt plagg).

De färgglada stickar du antagligen en kort "magtröja" som en vanlig tröja, och ärmar som en vanlig tröja (precis som ärmarna på den andra tröjan, men här formas ärmkullen; det görs med stor sannolikhet inte på den andra.) Sen stickas även även nederdelen av bålen från sidsöm till sidsöm. Och jag kan ge mig den på att du har ett bakstycke och ett(två) framstycken på den. Totalt på den "gröna" 6 stycken som ska monteras, och 8 på den "röda".

Är du alltså ute efter enklast möjliga av dessa tröjor så rekommenderar jag de lilasvarta / svartvita. Enda skillnaden dem emellan är att den svartvita är lite längre.

Det verkar som båda beskrivningarnas tröjor är rätstickade. Det betyder att du inte gör några aviga maskor. Så på det sättet är de också enkla. Då lägger du bara upp maskor och stickar räta maskor tills det är dags att maska av.

För att få plats med så många maskor på en gång så rekommenderar jag att du använder dig av en lång rundsticka trots att du inte med den stickar runt. Det är onödigt jobbigt att använda vanliga raka stickor.

(När man stickar så rör sig bortre ändarna på raka stickor uppåt och nedåt för varje maska. Och har man många maskor på stickorna så rör man även dessa på samma sätt. Och det sliter onödigt på dina leder. Med en rundsticka så ligger arbetet still i ditt knä på ett helt annat sätt.)

Här finns ett exempel på en rundstickad tröja. Om man vill kan man lika gärna göra den enfärgad eller i ett sånt självrandande garn som de du gav förslag på.
(Men man måste räkna om antalet maskor.)
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-25, 13:17   #5
kollkoll kollkoll är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 65
okej de där let förvirade svårt, ja har int sticka så mycket mest halsdukar. e de bättre att börja med den lättare tröja som typ den du skicka bild på, den verka rätt enkel om man stickar den i själv ranigt garn.

kan man sticka en tröja på rundstickor utan att måsta sy i hop den, eller går int de? har för mig att en vännina sa att hon sticka så men jag kanske missförstod
kollkoll är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-25, 15:16   #6
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
När man stickar en sån tröja som jag hade i min länk gör man så här:

Sticka hela bålen nedifrån runt runt ända upp till armhålorna.
Lägg sen den delen åt sidan.

Sticka en ärm nedifrån runt runt ända upp till ärmhålet.
Lägg sen den delen åt sidan.

Sticka en till ärm, lika långt.

Sen sätter man in ärmarna på sina platser, mellan det som ska vara fram- och bakstycket. Och sen stickar man tvärs över alltihopa ända upp till halsen.

Eftersom man är bredare nere vid ärmhålen, inklusive armarna, än uppe runt halsen så måste man minska antalet maskor längs vägen. Ibland gör man de minskningarna (nästan) bara vid gränserna mellan ärmstycken och bålstycken. Då ser det ut som raglanärmsömmar. Ibland (som i den på bilden) gör man minskningarna jämt fördelade på hela omkretsen.

De enda sömmarna som man behöver göra på den här tröjan är att man har gjort lite avmaskningar under armarna. De behöver sys igen. Totalt rör det sig om ca 20cm, max.



De lilasvarta/svartvita tröjorna är lika lätta att göra som den jag visade. Men görs åt ett annat håll. Jag klipper här ut det som handlar om bara dem:
Citat:
de lilasvarta/svartvita börjar man nog ända ute vid ena handleden och stickar sig uppför ärmen, sen långa varv från längst-nere-fram, via axeln till längst-nere-bak. Sen gör man en avamskning för halsen och när man är klar med den så fortsätter man på motsvarande sätt på andra kroppshalvan och avslutar det hela vid den andra handleden.
Eventuellt att man ändå maskar av så att man har två lösa ärmar som man syr fast vid en kropp. (Bara för att det blir så otympligt att hålla hela arbetet i knät.)


OM du tänker på den tröjan som jag visade så kan du nog inte bara ta den beskrivningen rakt av (som du kan med de andra som du föreslog om du använder det garn som beskrivningen gäller).
"Min" tröja är stickad i ett väldigt grovt garn. Det betyder att det inte behövs så många maskor för att det ska bli brett. Har man ett tunnare garn måste man använda fler maskor för samma bredd. Och då måste man räkna om mönstret. Alternativt hitta en beskrivning med samma modell fast tänkt för ett tunnare garn.

Vill du börja "nyss" så skulle jag därför rekommendera din tröja.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-26, 18:05   #7
kollkoll kollkoll är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 65
okej tack för all hjälp nu ska ja prova sticka en tröja, får ja se hur de går. Ha fått många bra råd, så de ska nog gå bra
kollkoll är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons