Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-07-08, 15:38   #1
froken1 froken1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 37
Question Hjälp! Husqvarna prelude 370 - spolproblem mm

Min Husqvarna prelude 370 har småkrånglat ett tag.Jag har bla haft problem med att få bort undertrådsspolen från "pinnen" som den sitter på när man spolar upp ny undertråd. Spolarna sitter stenhårt fast.

Trodde först att jag fått tag i några felaktiga spolar, men idag insåg jag att jag kunde få bort spolen från pinnen hur lätt som helst om jag först tog bort den tråd jag spolat upp på den. (Det känns ju dock inte som en lösning på problemet precis. )

Jag har också märkt att övertråden går mkt trögt att dra fram, oavsett hur jag ställer in trådspänningen, och oavsett hur många gånger jag trär om maskinen (annars brukar det ju ofta vara trädningen som är problemet om det kärvar).

Min teori är därför att även spolproblemet härrör från den mkt spända övertråden. Den uppspolade tråden sitter kanske så tight runt spolen att den klämmer åt?!

Hänger ni med?

Är det någon annan som haft liknande problem? Med kärv/spänd övertråd, eller med spolar som inte går att få loss?

Vet inte riktigt vad jag ska göra, annat än att lämna in på service, men det känns inte så lockande i semestertider.
froken1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-08, 22:07   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Du har förmodligen fått in något skräp vid trådspänningen.

Vad gäller spolarna så har du alldeles rätt, dom kan "nypa" om man har för hög trådspänning när man spolar. Men jag har varit med om någon enstaka felaktig spole som betett sig så redan när den var ny också.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-08, 23:49   #3
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Jag skulle också gissa på något litet skräp eller trådbit som har fastnat vid trådspänningen, kanske mellan skivorna? Det räcker med ett litet fiberfragment ibland för att det ska krångla.

Kan du försöka med att spola långsamt och stoppa fingret emellan och "dra utåt" lite med tråden mens den spolar, alltså på så sätt få lite "mjukare" spänning? (Det låter jättemysko när jag skriver, prova istället så förstår du)
Jag gör så ibland för att få bästa spolning med vissa trådar, fast jag aldrig har problem med övertrådsspänningen.

Hoppas det löser sig, berätta hur det går!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-09, 08:09   #4
froken1 froken1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 37
Tack för era svar!

Nu har jag meckat lite mera och passade på att byta till en annan trådrulle, och plötsligt funkade det iaf att spola igen (och att få bort spolen efteråt! :-)).

Vet inte säkert om jag fått riktigt ordning på övertrådspänningen ännu, men ska provsy lite mer senare idag så får jag se. Men nu vet jag ju åtminstone att jag ska försöka rensa mellan trådspänningsplattorna som en första åtgärd. TACK!
froken1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-09, 09:13   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja ibland kan det också bero på kass tråd tyvärr!

Tråden jag fick med när jag köpte från SMD är bra exempel på sådan tråd, går mkt trögt i min favoritmaskin.

Även om det inte borde vara så, så är dagens symaskiner mkt kräsna och ibland vill de bara ha vissa trådmärken. Och ibland är det helt enkelt så att vissa tråd är rena skräpet.

Men min 50-talare till pfaff 332 sväljer glatt ALL slags tråd.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-10, 18:03   #6
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Håller med om att tråden är viktig!

Tyvärr finns det en hel del dålig tråd , inflationen på priset på trådrullar har ju varit enorm de sista åren.
Jag har kollat noga på en del gamla plagg som syddes för 50-100 år sedan. Tala om tråd! Det är en helt annan sak än de mossiga, luddiga sakerna som ibland finns nu.

Sån här luddtråd ger gärna fragment som fastnar och sabbar trådspänningen och den är så mossaktig att den bara grottar ner sig i sig själv på spolen och nyper till .

Själv köper jag helst 1000-meters rullar av kvalitetstråd. Färgerna går ofta bra och då blir det billigt i alla fall !
Testa olika gråtoner, det passar till förvånansvärt många tyger!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-10, 18:46   #7
froken1 froken1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 37
Ja, idag har jag sytt med Gütermanntråd och det har funkat utmärkt. Tror den andra tråden var Stoff och stils tråd, och den är betydligt luddigare. Dock har den funkat bra tidigare..

Min gamla Husqvarna var inte så känslig heller, då funkade tom Ikeatråden riktigt bra. Den skulle jag nog inte välja nu..
froken1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons