Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-02-18, 20:04   #1
kamadesign kamadesign är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 16
Fodrets rörelseveck - hur gör jag det?

Hej
Håller på att paniksy en längre jacka i kappull för första gången i mitt liv, iiiiiih. (Burda 11/2007 nr 115, fast jag har kortat ner kappan)
Den har "vanlig" krage med slag och jag har lyckats sy ihop ytterdelen (saknas bara främre infodring på själva ytterdelen)

Nu är det så att jag har börjat att sy ihop foderdelen, men har fastnat på ryggdelen. I beskrivningen står det: vid bakre mitten läggs ett ca 2 cm brett rörelseveck. Hur gör jag detta? Jag antar att jag gör det innan jag klipper ut delen.Ska vikningen vara 2 cm bred när den är klar eller ska jag ta in 2 cm som en inprovning? Den här delen har ingen söm i mitten utan det är mot vikt tygkant som den ska klippas ut. Ska jag uppskatta var mitten är då? Aaaahhh, vad komplicerat!

Sedan står det också att den delen ska vara "utan halsringningsinfodringen". Ska jag klippa bort motsvarande del från ryggbiten? Det är så jag har förstått den delen i alla fall, men det här med vecket vet jag inte hur jag ska lägga ut.

Jag hoppas att någon förstår vad jag menar. Kanske någon steg för steg som finns på nätet?

Hoppas att någon svarar nu för jag hade tänkt att ha jackan/kappan klar till måndag (tidsoptimist som jag är, haha)

/Katarina
kamadesign är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-18, 21:07   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
lägg bakstyckets mönsterdel 1 cm in från den vikta kanten, då får du bakstycket på fodret 2 cm som Du kan göra ett "rörelseveck" av. Markera på tyget var mitten är.

Du behöver bara vika det upptill som ett, när Du syr fast fodret mot halsinfodringn på kappan.

Enklast är att rita ut en mönsterdel till fodret, och ta bort det som motsvarar halsinfodringen.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-18, 21:23   #3
kamadesign kamadesign är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 16
Tack snälla för svar! Jag förstår vad du menar vilket inte sker med Burdas mönsterbeskrivningar, haha.

Så då behöver jag bara det där vecket där uppe? Men vad händer med de extra 2 cm där nere när jag ska sätta ihop det med "ytterjackan"? Eller tar jag in i mitten där nere också?
kamadesign är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-18, 21:36   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Ska du sy fast fodret med jackan i nederkanten?
Lite större i nederkanten bör fodret också vara, så ett litet veck kan det vara.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-19, 00:27   #5
kamadesign kamadesign är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 16
Jag har faktiskt ingen aning om hur jag ska sy fast alltihop. Hoppas på att jag kommer fram till det när jag har alla bitar klara. Kan jag bestämma själv hur det ska se ut i nederkanten? Jag tycker det är snyggt när hela fodret är fastsytt, men vi får se om det är ngt jag klarar av. Jag har tittat på en liknande jacka jag har, men kan inte se var de har vänt på alltihop. Alla kanter ser så fina ut och det går inga sömmar igenom yttertyget. Vilket mysterium!

Hittills har jag i alla fall förstått att fodret ska sitta fast med ytterdelen i halsringningen. Förutom det är jag helt clueless.

Förresten, måste jag sick-sacka alla foderkanter? Jag har klippt med en sick-sack mönstrad sax, men det kanske inte räcker?

Vet du också vad det innebär att "skjuta in vidd i slaghörnen"? Ska tydligen göra det på infodringarna i kragen.
kamadesign är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-19, 05:45   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Ofta på kappor (speciellt längre modeller) syr man inte fast fodret längst ner, detta för att det ska falla snyggt. Läs hela beskrivningen så ska du se att det nog inte ska sys fast.

Om du inte har ett extremt fransigt fodertyg så behöver du inte sicksacka. Egentligen så behöver man vid all sömnad generellt sett endast sicksacka när tygkanterna utsätts för någon typ av påfrestning (eller vid väldigt fransbegnägna tyger, som sagt). Men när du fodrar så hamnar ju tygkanterna innåt och då blir de ju inte utsatta för någon påfrestning.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-19, 07:51   #7
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Du kan läsa lite här där jag svarat tidigare hur man går tillväga när man fodrar

http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=16695

Om du ska sy fast fodret i nederkanten, lämnar du en bit öppet i ena foderärmen, som Du kan vända plagget genom. Då syns inga sömmar från rätsidan.
Slag och överkragar är aningen större än de underliggande.
Du skjuter helt enkelt ihop överslaget/överkragen så att det stämmer med underdelen. Utan att det blir veck på överslaget/kragen
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons