Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-02-12, 18:05   #1
Mopisen Mopisen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 27
Symässan i Borlänge?

Har sett att det ska vara syfestival nu i helgen i Borlänge. Är det någon som ska dit? Någon som varit där och vet om det finns något att se? Syr mest barnkläder så det är väl mest barntyger jag är intresserad av.
Mopisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-12, 21:55   #2
NinniDalarna NinniDalarna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 88
Jag var där feb 2008 och sept 2008. Jag måste nog tillstå att jag varit aningen besviken över att det inte var fler försäljare av tyg till klädsömnad på plats. Mycket inspirerande quilttyger och material till annat textilhantverk. Men massor av pärlor och material till smycken, vilket inte är min grej.

Nåja, jag åker i alla fall dit på söndag igen. Roligt att få inspiration och idéer, några nya symaskinsdrömmar,byta tankar och idéer med likasinnade och jag slår vad om att jag har flera påsar att bära hem...
NinniDalarna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-13, 20:54   #3
NinniDalarna NinniDalarna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 88
Kanske någon har besökt mässan idag och kan berätta litet om hur den är i år ?

Nåt speciellt man inte ska missa ? Fynd som gjorts ?

/Ninni
NinniDalarna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-15, 13:03   #4
Shania Shania är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 145
Var i fredags på syfestivalen,Borlänge och blev återigen mycket besviken.Hittade inget nytt som lockade och inspirerade.
Talade med flera utställare som också tyckte att det har blivit mycket försämrat. Arrangören vill inte lyssna på utställarna och därför blir det som det blir.
Utställarna önskar att det ordnas s.k. workshops under utställningsdagarna för att få publiken intresserade av att komma.
Hade kontakt med en utställare igår kväll som berättade att det hade varit helt tomt på publik de sista 2 timmarna, vilket gör det tråkigt för dom som vill sälja. Jag tror att det kommer allt färre utställare om inget ändras.
Shania är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-15, 17:23   #5
NinniDalarna NinniDalarna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 88
Även jag har varit till Borlänge och blivit besviken. Det är mer en hobby- och hantverksmässa än en syfestival.Men den trevliga tygförsäljaren från Ulricehamn var där, så jag har fyllt på mitt tygförråd ganska rejält.

Jag efterlyser också workshops och annat roligt för att det ska vara inspirerande. Förnyelse behövs annars kommer både utställare och besökare att svika.

Träffade en trevlig engelsk dam som visade en ny (i alla fall för mej) och rolig teknik att göra fattigmansmattor av. Hon krokade upp öglor av jerseytrasor genom skuggväv. Enkelt och det blev roliga mattor och bonader.

Det kommer att arrangeras en Antik- och Syfestival i Sandviken i slutet av mars. Väntar med spänning på att program och utställarförteckning skall presenteras och hoppas såklart på att den blir bättre

Men, jag får massor av inspiration och idéer här på Sysidan också!
NinniDalarna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-18, 09:28   #6
QuiltMia QuiltMia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 19
Hej!
Jag skriver ju "från Andra sidan" här... dvs jag är ju med i Borlänge som utställare... och har ju Quilttyger. Och som någon påpekade är det ju en hel del sånt... på klädtygssidan är det lite tunnare, men det är ju svårt generellt att få tag i bra modetyger tycker jag.
Även jag handlade av Johnny o Berit från Ulricehamn... Vi brukar ju stå granne med dem och varje mässa har jag med mig en kasse med tyg från dem... att jag fortfarande inte sytt av NÅGOT av dessa tyger är en helt annan historia.
Det är snack om workshops till mässan i höst... och som utställare tycker jag den här Syfestivalen är mysig. Det är inte lika mycket folk som i Kista och man hinner med kunderna på ett annat sätt... och helt tomt tyckte jag nog inte att det var förrän på söndagseftermiddagen. Dessutom var det ju fantastkiskt vackert väder hela helgen och det är ju en tuff konkurrent...
Det enda tråkiga med dessa mässor är ju att det tar ganska lång tid innan man kommer i ordning i butiken igen! Jag har fortfarande en hel del tyger liggande huller om buller. Men nu har man i alla fall lite mer tid över till att ladda om inför sen "stora" syfestivalen i Kista i april.
QuiltMia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-18, 15:41   #7
Mopisen Mopisen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 27
Intressant att läsa andras åsikter. Var också där. I mitt fall så är jag inte besviken eftersom jag fick chansen att känna och klämma på lite nya symaskiner från Janome (den möjligheten finns inte i närheten av mig nu då återförsäljarna i Borlänge/Falun har begränsat utbud).

Dock tycker jag tygutbudet var milt sagt kasst om man inte sysslar med quilt. Tyckte tyvärr också att priserna på en del saker och tyger var värre än Rosa Huset här i Borlänge....och då anses RH ändå som ett dyrt ställe.
Mopisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-22, 10:17   #8
Shania Shania är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 145
När man gick omkring i utställningshallen noterade jag att den monter som hade mest besökare under den tid jag var där var Quiltmia. Jag tror att det beror på att sonen satt och visade japansk flätteknik. Det gjorde folk intresserade och förmodligen många inspirerade att prova på. Jag tror på workshop
Shania är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-22, 11:23   #9
Sommarfröken Sommarfröken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 7
Synd att man befinner sig en bra bit ifrån, annars hade det varit trevligt att ha varit dit! /Sommarfröken
Sommarfröken är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons