Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-10-27, 20:20   #1
kvalstersoffa kvalstersoffa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 32
Blocking?

Hej!

Jag håller på att virka på min första sjal någonsin och börjar närma mig "slutet" på projektet. Jag har förstått att man ska "blocka" sjalen då den är färdig. Hur gör man då? Och varför gör man det?

Dessutom står det att man ska virka ett varv runt sjalen när den är färdig. Är det fasta maskor man virkar med då? Och gör man det "runt" de små bågarna som är längst ut eller virkade jag då "i" själva bågarna (alltså så att man går IN i virkningen eller runt?)

Lite svårt att förklara hur jag tänker kanske men jag hoppas på hjälp!
kvalstersoffa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-28, 07:51   #2
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Att blocka betyder att man fuktar plagget och nålar upp det till den form det ska ha och sedan låta det torka i uppspänt tillstånd. Jag brukar nåla upp det torrt, och sedan spraya med vatten m.h.a. en "blomspruta". Jag vet andar som brukar skölja upp det stickade i ljummet vatten och försiktigt pressa ur vattnet (inte vrida ur, för då finns risk att det tovar sig eller tappar formen) och sedan nåla upp det.

För ett tag sedan skrev jag ett lite fånigt inlägg om blockning i min blogg. Jag önskar jag hade något bättre att länka till, men här syns hur jag gjort när jag blockat en tröja:
http://www.webtrotter.se/ilsefin/200...ocka-en-troja/

När det gäller den virkade kanten blir jag mer osäker, det beror lite på hur sjalen ser ut och hur det står i beskrivningen...

/Ilsefin
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-28, 11:10   #3
kvalstersoffa kvalstersoffa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 32
aha, nu fattar jag! jag gissade att det hade något med formen att göra. men den håller sig helt enkelt så sedan?

det där med virkade kanten får jag försöka klura ut.. jag vet att det är en här på sysidan som har gjort samma sjal så jag får höra av mig till henne.

vilken fin blogg du har förresten!
kvalstersoffa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-28, 11:18   #4
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Jag tror att man har större chans att dra ut sjalen till större storlek om man blöter ner den ordentligt före blockning, jämfört med att torrblocka och sedan duscha.

Går man ut med sin sjal i fuktigt väder kan det hända att den "skrövlar ihop sig" något.

(Sen gäller det när man blockar en alldeled vanlig tröja för ovanlighets skull att man inte tar i och drar ...)
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons