Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-10-11, 11:35   #1
Dirus Dirus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2007
Inlägg: 28
Ländkläde av kjol?

Har tänkt göra om min sammetskjol till ett ländkläde till ett lajv jag ska vara med på. Har tänkt göra så här:

1. Rita ut längden och remsan som kommer hålla ihop fram och bak med varann (dvs bred remsa av tyg som går i linje med linningen)
2. Klippa till tyget/ländklädet med sömsmån och nåla
3. Sy kanterna (vilken typ av stygn?), prova den och ev. ändra nåt om så skulle behövas

Kjolen är köpt på ICA Kvantum, Giraffen, i Kalmar för nåt år sen (kostade 99:-) och är aldrig använd! Köpte den mest för att jag gillade tyget, men som sagt så har jag aldrig använt den. Så det kan ju vara lika bra att använda den till nåt ialla fall

Har ni några förslag om ändringar i tillvägagångssättet eller tror ni det att det kommer att funka som jag har tänkt mej att göra det hela?

MVH //Vargen
Dirus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-16, 20:44   #2
Dew Dew är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 71
Vad har du tänkt dig för fästanordning? Knytband, knappar, snörning, hyskor och hakar eller nåt annat? Jag undrar eftersom det kan vara bra att mäta höftmåttet först och försöka få till rätt vidd från början om du ska ha knappar, snörning eller hyskor och hakar som knäppning.
Dew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-16, 21:04   #3
Dirus Dirus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2007
Inlägg: 28
Question

Förlåt om jag misstar mej men som jag tolkar det du skrev är att du fått uppfattningen att jag vill göra en kjol av ett ländkläde. Fick den uppfattningen när jag läste ditt inlägg.

Som kjolen är nu så är det resor i midjan och jag har tänkt behålla den som den är, för den kommer inte synas när jag är på lajvet. Hade nämligen tänkt låta överdelen hänga löst ner över linningen så att midjan till ländklädet inte syntes.

Kjolen är en köpt kjol (tror jag nämnde det men jag minns inte) i storleken L och jag har inte tänkt ändra storleken i midjan alls utan låta den va som den är komplett med resoren.

Kan va jag som misstolka ditt svar, men jag hoppas att det går bra att jag förtydligade mej lite ifall andra inte förstår mitt förvirrade inlägg
Dirus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-20, 19:41   #4
Dew Dew är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 71
Aha. Okej, då hänger jag med. :P

Jag förstod att det var ett ländkläde av en kjol du ville göra, men missade att du skulle behålla linningen.

Jag tror att det kunde vara fint att kanta den med ett band i matchande eller avvikande färg. Tex om kjolen är svart så kan det ju vara fint med vinröda kanter om du har annat i såna färger till.
Dew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-20, 19:47   #5
Dirus Dirus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2007
Inlägg: 28
Kjolen är vinröd hela den, är gjord i krossad sammet men som det ser ut nu så har jag inget tyg alls att kanta den med

Men jag hittar nog nåt XD
Dirus är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons