Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-09-04, 09:49   #1
annne annne är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 3
Post Skillnad på velour och plysch + kantning

Jag är verkligen nybörjare med detta att sy.. Men jag vill sy hängslebyxor i 70-talsmodell. (till bebis)

Jag undrar först vad är det för skillnad på velour och plysch? Det känns som att folk kallar samma tyg för de olika.

Sen undrar jag vad man har för "kanter" på tex sådana byxor jag vill sy. Jag har sett bilder, men om jag ska ha elastiskt tyg, så fungerar det ju inte med vanlig snedslå. Är det muddväv man har och viker som en snedslå, eller vad har man? Jag kan se framför mig hur det ser ut, men vet inte om an köper speciell snedslå eller om man klipper själv i något tyg. Tack för svar.
annne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-04, 10:24   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Plysch och velour är samma sak. (Man ska dock inte blanda ihop det med sammet för det är inte samma sak.)

När det gäller kantning så kan man använda lite olika alternativ. Du har helt rätt när du säger att man inte kan använda vanlig snedslå av stumt tyg. Men det finns snedslå i trikå att köpa (se denna diskussion) Man kan också använda vikresår som brukar finnas i olika färger (även mönstrat). Det är en resår med ett spår/veck på mitten som är lätt att vika om kanten och sedan sy fast med smal sicksack.

Muddväv är bra om man just vill ha en mudd men det är oftast lite i kraftigaste laget om man vill vika en smal kant. Däremot så kan du använda remsor av interlocktrikå och även singeltrikå (om den är tillräckligt elastisk) och vika fyrdubbelt eller ännu hellre i tre lager (enkel på insidan) runt kanten.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-04, 11:40   #3
annne annne är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 3
Tusen tack för ditt svar. Jag trodde att velour & plysch var samma sak fram tills nyss då jag var inne på tygpyssling och såg att det fanns en sida med plysch och en med velour..

Jag ska fundera på detta med kantning vad som funkar bäst. Tack!
annne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-04, 11:49   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Hmmm förstår din förvirring. Det hon lagt under rubriken plysch brukar gå under namnet teddy (vilket det står i själva beskrivningen). Det som ligger under velour är det som man vanligen kallar velor eller plysch.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-04, 16:53   #5
annne annne är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 3
Aha, okej. Jag kollade inte så noga. Var mest inne och tittade runt.
annne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-04, 20:22   #6
GOBLIgobli GOBLIgobli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 158
Däremot kan det finnas velour i 100% polyester och det bör man kanske inte ha till babykläder utan då är det blandningen med bomull och polyester som är bäst.
En liten parentes bara.
GOBLIgobli är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons