Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-03-05, 19:47   #1
SaraGunnarsson SaraGunnarsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 13
Hur brodera på handduk i frotte

Hur gör man egentligen om man ska brodera på frotte? Vad ska man ha för stabilisering under och ska man ha nåt över?
Skulle testa lite på en gammal handduk idag men den går ju inte ens att spänna fast i bågen. Hur gör man då?

Tacksam för lite hjälp.
SaraGunnarsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-05, 20:05   #2
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Spänn rivbart i bågen och lägg handduken ovanpå utan att spänna fast den. Sätt fast bågen i maskinen och markera i maskinen vilket broderi du vill ha broderat. Kör med tråcklingsknappen (maskinen tråcklar så stort som broderiet är automatiskt)så handduken ligger kvar på underlägget och så lägg vattenlöslig plast ovanpå och kör med tråckling en gång till. Sen kan du brodera. Du behöver den vattenlösliga plasten ovanpå annars försvinner stygnen ner i frottéöglorna.
Jag har en Huskvarna D2 och på den tråcklar jag med Fix-knappen innan jag broderar. Jag vet inte hur det är på andra maskiner men jag har läst att det finns tråcklingar att ladda hem men varifrån vet jag inte.
Här är en länk till instruktioner
http://www.sysidan.se/forum/showthre...light=frott%E9
Funkar den inte så sök på frotté i forumet och en bit ner finns en tråd med att sätta fast frotté i hoopen. Lycka till, bara man kört någon handduk så går det bra.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-05, 20:18   #3
catla catla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 411
Vad gäller tråcklings-/fix-ramar så står det mer i
denna tråden + att fixramar för Janome (från Alvan & gunnsan) finns att ladda ner.
http://www.sysidan.se/forum/showthre...hlight=fixr%2A
catla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-05, 21:01   #4
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Jag spänner alltid frottén i bågen med Solvy ovanpå, och sedan en bit rivbart löst bakom (med små knappnålar i hörnen på baksidan. Det går hur bra som helst. Med en clothsetter blir placeringen perfekt och den hjälper även till att hålla bågen stilla medan man sätter fast tyget.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-06, 07:03   #5
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Det här med tråcklingsramar... Finns det någon genväg för mig som har Husqvarna Orchidea?

Som det är nu får jag ta bort pressarfoten på min vanliga Bernina för att få dit bågen o sedan syr jag med tråckling, därefter får jag plocka bort foten igen för att få loss bågen och SEDAN sätter jag den i brodérmaskinen (Orchen...)

Vore väldigt tacksam!

Detta med frotté: Jag fuskar ganska grovt ibland!
Vet inte om maskinen är så glad åt det men resultatet är bra: Är det kanonkvalitet på handduken kör jag utan underlägg och jag har ALDRIG använt plast ovanför.
Jag tycker stygnen täcker rätt bra ändå! Ibland har jag "lagt"luggen med strykjärnet först.
Funkar utmärkt!!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-06, 07:40   #6
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
Jag spänner handduken i bågen som vanligt med rivpapper under. Sen lägger jag tunn solvy ovanpå.
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-13, 11:44   #7
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Citat:
JohannaSoreke skrev:
...jag har ALDRIG använt plast ovanför.
Jag tycker stygnen täcker rätt bra ändå! Ibland har jag "lagt"luggen med strykjärnet först.
Funkar utmärkt!!
Hej!
Råkade hitta din bild av en slump, och mindes detta foruminlägg (visste inte då att det var samma person).

http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=37574

Kul att du använt min stygnsättning , men jag såg tyvärr direkt att du inte använt Solvy ovanpå, då det sticker upp ganska många frotté-öglor här och där. Visserligen kan det poppa upp öglor efterhand när man har tvättat handduken några gånger, men det är ju kul om det ser perfekt ut från början .
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-13, 13:04   #8
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Då får jag tacka o buga! Glömmer lätt var jag hämtar mönster! Speciellt när man hittat så många...
Dotterns kompis blev överförtjust över sin handduk! Dottern valde själv vilken bild det skulle vara!

Nu har jag skaffat en massa olika "riktiga" material att ha under o över så nu ska det bli proffsigt! Jag skäms nästan när jag ser hur jag slarvat! Tyvärr var den tunna "solvyn" slut men de får väl in nytt snart hoppas jag. Tills dess får jag väl vänta med att "slarvsy!"

Eller kan man använda gladpack? o klippa rent precis i kanten? (jag vill ju inte göra fler "ful"-broderier när det syns så väl!)
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-13, 14:20   #9
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
När jag haft slut på den tunna solvyn att ha över, har jag använt Gladpack, det har fungerat bra, den går också riva bort, jag har inte klippt.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-13, 20:06   #10
innovis innovis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 16
solvy

jag använder alltid solvy när jag broderar på frotten, köpte solvy 1 gång i sybutik fick betala
50kr för ca 50x50cm. nu köper jag hem 25m rullar från grossist.
innovis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-14, 08:10   #11
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Angående fixramar (tråckling) för de maskiner som inte har sådan inbyggda (de flesta?), så gör man bara en enkel ram till vare båge som man lägger på ett broderikort eller i maskinens minne. Så tar man fram den och broderar den före själva mönstret. Fixramar brukar finas att ladda hem lite här och där om man inte kan göra själv. Basting stitch brukar det heta om man söker efter det.

Har man Embird kan man också öppna sitt mönster och automatiskt lägga in en fixram (basting stitch) när man är i Editor.

Köper man Solvy på rulle är den inte alls värst dyr, och man kan använda den mycket effektivare än annan stabilisering. Man kan ta överblivna bitar och lägga över när man kanske bara ska göra ett namn eller en bokstav. Inga problem att ta flera bitar för att täcka ytan heller, så det blir nästan inget spill!

Problemet med t.ex. Glapack är ju att du inte får bort det ur öppna ytor i bokstäver eller vad det nu kan vara. En solid design, javisst, men det är det nästan aldrig fråga om för min del. Inte för att jag stryker handdukar, men det finns det visst de som gör, och då vet jag inte hur det går med vanlig plast heller.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-14, 10:11   #12
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Det finns fixramar att ladda ner här (som Alvan har gjort) och fler diskussioner om detta:

http://www.sysidan.se/forum/showthre...?threadid=6679

Jag testade för flera år sedan att brodera samma stygnsättning med Solvy och med vanlig plastfolie. Med plastfolien så drog broderiet ihop sig mer, dvs solvyn har en bättre stabiliserande egenskap. Broderiet med Solvyn såg betydliglt bättre ut än den som gjordes med plastfolie. Det kan också bero på att plastfolien är något klibbig och kanske förhindrar pressarfoten att förflytta sig fritt.
/Gunilla

Senast redigerad av gunnsan den 2008-03-14 klockan 10:20.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons