Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-01-19, 15:56   #1
kvalstersoffa kvalstersoffa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 32
Hjälp med torgvantar!

Hej!
Jag har satt igång och stickat efter mönster för första gången i mitt liv. Det ska bli ett par "torgvantar", fast bara ett hål för tummen och ett stort hål för de fyra andra fingrarna. Det jag inte förstår är hur jag ska få till tummen!
Såhär står det i möstret:

När arbetet mäter 6 cm ökas det till tumme på varje sida om den andra m på v (=1 am), öka på varannat v totalt 6 ggr=13 tum-m-de ökade m stickas aviga.
När arb mäter 11cm sätts dessa 13 m på en säkerhetsnål. Sedan läggs det upp 1 ny m bakom säkerhetsnålen=55 cm, fortsätt med resåren som tidigare.

Ok... Frågor; hur ökar man till tumme? Vad är en tum-maska? Hur vet man vilka maskor som man gjor är nya? Hur lägger man upp en ny maska BAKOM något? Och om man inte har någon säkerhetsnål, kan man ta till nåt annat?

Obeskrivligt tacksam för svar, detta börjar gå mig åt huvudet, haha!
kvalstersoffa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-19, 17:02   #2
myggorna myggorna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 771
Jag är fruktansvärt dålig på o förklara men gör ett försök Öka till tummen gör du som en vanlig ökning, detta skall göras på varje sida om den andra m på varvet står det. Tummaskan är de maskor du lagt upp till tummen helt enkelt Du ser vilka m som är nya då dom avviker från det andra mönstret. När du lagt över tummaskorna på en nål eller trä en tråd igenom de maskorna så måste du ju få ihop vanten igen, detta genom att du lägger upp 1 ny m i det tomrum som blir. Som sagt är lite dålig på att förklara Lycka till
myggorna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-21, 11:11   #3
spotty spotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 337
Om man inte har någon säkerhetsnål kan man trä upp de vilande maskorna på en tråd. Du kan även använda små trådändar som maskmarkörer. Knyt t ex en trådända runt stickan där du ska börja öka för tummen och en där ökningarna slutar. Ökningarna görs mellan markörerna och på så sätt har man koll på hur många ökningar man gjort.
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons