Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-03-13, 10:21   #1
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Öljetter till golfhanddukar??

Jag är helt okunnig vad gäller golf och syr nu ett par golfhanddukar med öljett. Använder en öljett med hålets diameter 11 mm, ser pjuttigt ut. Räcker den storleken eller hur stor är kroken där de ska hängas upp???
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-13, 10:27   #2
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Nyfiken

är jag!

Golfhanddukar? För att torka av bollar eller klubbor har du någon bild?
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-13, 11:05   #3
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Har för mig de ska vara till att torka klubbor på. De är inte klara än, så jag har ingen bild, men små gästhanndukar med en öljett och ett broderi är tanken. Någon som har koll på öljettstorlek???
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-13, 13:29   #4
Sendacana Sendacana är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 8
Storleken beror på på hur handduken ska hängas fast vid bagen. Vanligast är att man har en mellandel i tunn metall som går att öppna och stänga (har ingen bild eftersom golfbagen är hos föräldrarna, men tänk dig en mesig karbinhake så är det inte så långt ifrån). Har man en sådan räcker 11mm alldeles utmärkt eftersom tjockleken på mellandelarna är på ett ungefär 3mm.

Golfhanddukar har man (primärt) för att torka bort gräs, jord, sand, vattten osv, från klubbhuvudena efter ett slag.
Sendacana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-13, 14:15   #5
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Tack Frida. Har man alltid en sån där mellangrej eller händer det att man hänger handduken direkt i öljetten och hur stor behöver den då vara?? Finns dessa "meskarbinhakar" att köpa lösa??
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-13, 14:30   #6
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Närmaste

järnaffär har sådana!

I alla fall min.
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-13, 14:45   #7
Sendacana Sendacana är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 8
På en bag finns vanligen metallögglor formade som ett D för att haka fast saker så för att få fast handduken måste man ha något att hänga med. Mig veterligen kan man inte köpa sådana hakar löst men jag tycker att du kan använda någon annan form av anordning som fungerar minst lika bra (och som garanterat kommer se bättre ut).
Jag minns att jag någonstans har sett "riktiga" karbinhakar i väldigt roliga färger som jag gärna hade haft till min bag. Men gå in på Panduro och gör en sökning på just karbinhake så kanske du får lite fler uppslag. Oavsett anorning kan du sedan fästa den i öljetten med en nyckelring. (Det finns inga "måsten" så det är bara att använda fantasin.)

Lycka till!
Sendacana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-13, 14:48   #8
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Jodå

Det går att köpa "löst" i järnaffären eller klas ohlsson och liknande affärer. Man behöver inte köpa av "dyra" Panduro!
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-13, 14:59   #9
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
11 mm öljett bör räcka gott, så tycker jag du lämnar till kunden att avgöra hur han/hon vill kroka fast handuken. Du kan ju alltid spionera lite på golfbanan när du passerar
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-13, 17:59   #10
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Tack för era svar, det sista var eg. vad jag ville höra, dvs 11mm räcker och strunta i öglan!!
Men om jag nu mot förmodan skulle vilja köpa dessa hakar, vad heter de?? Är de ni sett på Claes Olsson speciellt avsedd för golfändamål eller är det vanliga karbinhakar?
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-13, 18:12   #11
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Här är färdig sökning på karbinhake hos Clas Ohlson:
http://www.clasohlson.se/Search/Prod...rds=karbinhake
De flesta hör hemma under båtbeslag eller nyckelhållare, men det finns ju olika kraftiga. Tom med ficklampa på om man vill kroka upp nåt i mörker - eller kanske för att hitta låset?
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-13, 19:26   #12
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Språkförbistring?

Det som Claes Ohlsson kallar "karbinhake" är i själva verket "pistolhake" typ sådana man har till grimskaft och hundkoppel. Karbinhake är i formen av ett päron (kan inte beskriva dem på ett annat sätt) och det var sådana jag menade skulle var utmärkt till dessa handukar. De är dessutom ofantligt mycket billigare! och finns i många storlekar och dem köper man lättast på järnhandeln. Jag skall försöka hitta en länk så jag kan illustrera vad jag menar. Jag återkommer.
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-14, 08:53   #13
Oddny Oddny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 94
Citat:
Sendacana skrev:
På en bag finns vanligen metallögglor formade som ett D för att haka fast saker så för att få fast handduken måste man ha något att hänga med. Mig veterligen kan man inte köpa sådana hakar löst men jag tycker att du kan använda någon annan form av anordning som fungerar minst lika bra (och som garanterat kommer se bättre ut).
Jag minns att jag någonstans har sett "riktiga" karbinhakar i väldigt roliga färger som jag gärna hade haft till min bag. Men gå in på Panduro och gör en sökning på just karbinhake så kanske du får lite fler uppslag. Oavsett anorning kan du sedan fästa den i öljetten med en nyckelring. (Det finns inga "måsten" så det är bara att använda fantasin.)

Lycka till!
I D-ringen borde man ju kunna sätta en sådan karbinkrok. Då blir det ju änklare att sätta dit eller ta loss det man vill ha där.
Här finns det karbin hakar i olika prisklasser och utförande.
http://www.slojd-detaljer.se/

Mvh Oddny

Senast redigerad av Oddny den 2007-03-14 klockan 09:02.
Oddny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-16, 21:49   #14
gko gko är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 90
Hej Barbro
Jag har sytt golfhanddukar och då har jag köpt olika "krokar" eller hur man skall kalla dem, dessa går att öppna och stänga, för att hänga var som det passar bäst på bagen. Det är till gardinupphängning och de kostar runt 10:- st, jag har satt en liten öljett där jag har trätt in ringen
gko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-16, 21:52   #15
gko gko är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 90
Du kan gå in på mitt album "tabletter" där ser du en svart golfhandduk och ser då hur ringen sitter.
gko är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons