Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-10-15, 16:22   #1
Tripteaser Tripteaser är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 169
Ålderskillnaden..?

En liten tanke bara, inte meningen att stöta mig med någon.. Men de gör man ju alltid bara genom att yttra sina åsikter..

Men ja har funderat lite, ibland känner jag att jag inte kan hålla med de som de andra skriver i olika diskutioner! Jag ACCEPTERAR att de tycker på det viset, men jag håller inte alls med..

Kom på en tanke då; kan det vara åldersskillnaden "fel"?

Många av dom som är här har sytt långt innan jag ens föddes! (född 1985) Och oftast är det dom som jag känner att jag inte kan hålla med..

Är detta för att vi är ifrån olika decenier och ser så olika på saker och ting?

Som sagt, inte alls meningen att stöta mig med någon med dessa tankar och gör jag det så ber jag om ursäkt!

Hade vart intressant att veta vad ni andra tror? Känner ni någonsin likadant? Tror ni att det KAN vara att vi e i så olika åldrar? Att vi e i olika nivåer av livet och därför ser saker o ting med olika perspektiv?

Senast redigerad av Darkweaver den 2006-10-15 klockan 16:26.
Tripteaser är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-15, 16:33   #2
Cali Cali är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 154
Klart det kan!

En hel del saker är en "generationsfråga", man reagerar på olika saker.
För mig som föddes 1975 är en hel del moderna saker helt obegripliga - och ändå är jag inte sååå gammal.
Cali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-15, 16:36   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Tror helt klart att åldern har en stor betydelse. Men även var och hur man växt upp och levt, vilken bakgrund man har överhuvudtaget alltså.

Jag tycker det är bra att vi har olika åsikter och bakgrund. Så länge det inte blir personangrepp m.m. Så länge man respekterar någon för dennas åsikt och på ett tydligt och sakligt sätt förklarar varför man inte håller med så brukar det ju för det mesta gå bra.

Det är ju genom våra olikheter och våra olika synpunkter drivs framåt. Så tycker jag i alla fall!
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-15, 16:36   #4
Tripteaser Tripteaser är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 169
Låter bra att ngn iaf håller med mig!

Får en känsla av när folk svarar i vissa diksutioner som jag skrivit anser att jag e helt dum i huvudet typ..

Vissa saker som jag ser som helt självklara kanske ngn annan ser som helt omöjliga...

Har tyvärr fått lära mig på senaste tiden (kanske inte mest här, men andra ställen) att folk har fruktansvärt svårt för att acceptera vad andra tycker och tänker.. Tycker man inte likadant så e man sjuk i huvudet och borde skjutas..
Tripteaser är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-15, 16:38   #5
Sister_in_Black Sister_in_Black är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 613
Tror att det är mer än bara åldern som gör att man ser olika på saker och ting ex. ålder,var man står i livet, religion, erfarenheter osv.

Jag är också född 1985, känner att jag förstår de flesta åsikter i de diskussioner jag deltagit i. Sen har jag ingen aning om hurvida andra förstår mina.
Sister_in_Black är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-15, 16:39   #6
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Jamen visst är det så, absolut. Inte tycker jag det är stötande att du tar upp det, tvärtom, mycket klok om mogen observation. Klart att vi är i olika skeenden i livet och med åren kommer den här livserfarenheten som gör att man får andra perspektiv och andra förhållningssätt till saker och ting. Inte tycker jag idag som jag tyckte när jag var i 20-års åldern. Inte för att jag på något sätt var ung och dum, men jag var oerfaren och har också andra behov idag än jag hade då. Så det är självklart att man inte alltid håller med och tycker lika, inget fel i det. Tvärtom så kan man lära sig av varandra genom det. Så inget fel i det, bara man använder sig av det på ett positivt och konstruktiv sätt. Jag är glad för fräscha och nya åsikter och synsätt samtidigt som jag är oerhört tacksam för den lärdom och erfarenhet jag kan få dra nytta av från dom som gått före mig. Ledordet är respekt, så länge vi respekterar varandras olikheter så blir det bra. Tack och lov så är ju livet en ständig utveckling och om vi vill så kan vi lära oss nåt nytt hela tiden.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-15, 16:44   #7
Gaudium Gaudium är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 82
Håller med föregående talare(Ulla). Sen är det även så att du är mottagligare för vad folk tycker och tänker när du är ung. När man blir äldre...får man i regel bättre självförtroende och självkänsla...då bryr man sig inte så mycket.
Gaudium är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-15, 16:51   #8
Tripteaser Tripteaser är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 169
Citat:
Sister_in_Black skrev:
Tror att det är mer än bara åldern som gör att man ser olika på saker och ting ex. ålder,var man står i livet, religion, erfarenheter osv.
Jo, nämnde även de olika nivåerna i livet...

Citat:
Gaudium skrev:
[B]Sen är det även så att du är mottagligare för vad folk tycker och tänker när du är ung. När man blir äldre...får man i regel bättre självförtroende och självkänsla...då bryr man sig inte så mycket
Mycket möjligt, jag e väl inte gammal, men jag e ingen tonåring längre.. Jag har inga problem med min självkänsla, mitt självförtroende.. Hade jag haft de hade ja inte vågat se ut som jag gör utan gått med strömmen som alla andra döda fiskar..

Men som sagt, i vissa diskutioner så får jag verkligen känslan av att folk himlar med ögonen åt mig och tycker jag e helt korkad i bollen pga att vi delar åsikter... Kanske bara e jag som bildar den känslan pga ngt som JAG uppfattar som "argt, tjurigt, grinigt" meddelande typ..
Tripteaser är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-15, 17:15   #9
katta katta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 203
Det där med självkänsla är en ganska intressant grej. För visst det är som du säger TrIpTeAsEr, du är ingen tonåring längre men å andra sidan så har Gaudium rätt, den växer med åren. Jag är född 83 och kan märka skillnad på nu och för bara något år sedan. Det hänger mycket ihop med erfarenhet tror jag, och det är ju naturligt att ju längre man lever desto mer erfarenhet får man. Sedan kan självkänslan gå upp och ned och den kan också vara bra redan när man är 15 så det är ju så olika.

Sedan det här med att tycka olika, det handlar givetvis om respekt och de som inte respekterar andra det är de som är omogna. Det är bara att försöka blunda och ta ett djupt andetag och intala sig själv att det inte finns så mycket att göra. Jag har själv funderat mycket på att vissa människor och då främst äldre har jag märkt i min släkt tror att de kan säga vad som helst. Om de tycker att jag har en ful tröja så säger de det, om jag sade samma sak till dem så skulle de bli galna. Detta är i och för sig en observation som gjorts främst i min egen släkt

En annan sak med utseende, bara för att man går mot strömmen betyder det inte att man har bra självkänsla det kan också vara en mask som man skyddar sig bakom, ibland kan det vara lika modigt att vara "vanligt tråkig". Nu säger jag inte att det är så med dig, men jag har träffat folk där det har varit så.

Intressant det här, något man borde forska om...
katta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-15, 17:24   #10
Tripteaser Tripteaser är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 169
Citat:
katta skrev:
Jag har själv funderat mycket på att vissa människor och då främst äldre har jag märkt i min släkt tror att de kan säga vad som helst. Om de tycker att jag har en ful tröja så säger de det, om jag sade samma sak till dem så skulle de bli galna. Detta är i och för sig en observation som gjorts främst i min egen släkt
De där känner jag igen jag med.. Ibland känner man sig total dissad för att en som e äldre kommer och tror att allt den säger är rätt typ... Inte alla som e såna, men de finns ju ett antal av den äldre generationen som ser på detta viset... Visst, man ska respektera de äldre.. Men ska man inte respektera alla?

Äldre damer som knör undan en på bussen för att DOM ska sitta och vila sina gamla ben.. O sen tittar snett på en för att man inte ser ut som dom e vana vid lr för att man kanske spelar musik lite för högt i mp3 spelarn.. Varför inte ta en taxi? Då slipper dom stå ut med alla unga som bara är besvär..

Säger inte att ALLA äldre damer e sådana, men de finns ju ett antal som väst o fräst åt iaf mig...
Tripteaser är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-15, 18:07   #11
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Citat:
TrIpTeAsEr skrev:

Äldre damer som knör undan en på bussen för att DOM ska sitta och vila sina gamla ben.. O sen tittar snett på en för att man inte ser ut som dom e vana vid lr för att man kanske spelar musik lite för högt i mp3 spelarn.. Varför inte ta en taxi? Då slipper dom stå ut med alla unga som bara är besvär..
JAg tycker detta går åt båda hållen. Jag glömmer aldrig när äldre personer skällde på mig när jag satte mig i främsta sätet på bussen då jag hade så stora besvär att gå så jag en vecka senare fick rollator. Men å andra sidan så är det väldigt många både unga och äldre som inte reser sig på bussen för någon som uppenbarligen har svårt att gå eller hålla balansen. Eller varför är så många dåliga på att hjälpa barnvagnar ombord på bussen.

Jag tycker att att respekten för andra har minskat både bland äldre och yngre. Sen tycker jag också att det är trist att många inte vågar säga ifrån när någon gör något dumt.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-15, 18:13   #12
Tripteaser Tripteaser är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 169
Jo visst e de så tyvärr.. Själv när jag åker buss så låter jag människor som ser uta tt vara vingliga sitta på min plats om det e fullt i bussen.. Eller hjälper en dam/herre med rollator in i bussen.. Eller en barnvagn... Tycker de e hemskt att vissa bara sitter coh tittar typ..

Men att jag ska flytta på mig för ngn, "bara" för att den e äldre, de vet ja inte.. Vi lever i ett modernt samhälle.. Alla har lika stort värde och alla ska ha samma respekt..
Tripteaser är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-15, 18:32   #13
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Nä det tycker inte jag heller. Vet de också "äldre" som rentav ogillar att man reser sig för dem, då är man ju "gammal".
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-16, 13:57   #14
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
Jag undrar vilka åsikter som skiljer de olika åldrarna (generellt sett alltså) åt här på Sysidan? Jag har aldrigt tänkt på det. Men jag kanske ligger mittemellan med mina 40 år...
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-16, 16:07   #15
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Det är många saker som styr vad man tycker om olika saker,det beror ju på vad det handlar om.
all spelar in Ålder,erfarenhet, utbildning,vad som hänt dig i livet,och även att vara ung idag är inte samma som att vara ung fär 30 år sedan så hänger det också ihop med att samhället förändras över tiden.
Men vissa frågor förenar även om åldersskillnaden är stor och där kan då personligheten spela in.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons