Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-08-23, 20:46   #1
Syaren Syaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 9
Basic frågor och problem om att sy egna dräkter

Hej

lite ledsen att jag kommer till erat forum med dessa frågor, men ni verkar vara väldigt duktiga och kunna eran sak då det verkar vara ganska avancerade saker som ni har för er.

till saken så är jag lite intresserad av att sy en egen dräkt, typisk fantasy/medeltida dräkt.

saken är dock den att jag inte är erfaren i att sy då jag varit ganska anti syslöjd då jag hade en inte så trevlig lärare i 6:an och sov dom största delarna i i högstadiets slöjdlektioner ( åstadkom en tröja i all fall, och en liten stickad orm)

aja, kanske ska komma till skott nu då ( försöka att inte tappa bort mig nånstans), jo.
jag vill sy, eller funderar i alla fall på att sy en typisk fantasy/medeltida dräkt, ämnat för rollspelande, och att det är allmänt häftigt

eftersom jag inte var något ess i syslöjd ( lyckades skrapa till mig ett VG ) så kommer jag inte ihåg så mycket av syandets konst.
Jag undrar kort och gott om jag kan få några råd om ev. vad och hur jag ska börja och vilka tyger som är passande att använda.
Men också råd om hur man syr i största allmänhet, raksöm, korstygn och alla andra oändliga olika stygn man kan välja mellan.
Om det finns någon guide till detta så skulle jag gärna vilja få länk till detta.

Jag förstår om detta kanske är lite dålig information så jag svarar gärna på frågor

tack på förhand
Syaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-24, 11:34   #2
Salantha Salantha är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 19
Ylle i synliga kläder, ofärgat lin i underkläder. Vill du fuska syr du på maskin, vill du göra riktigt syr du för hand med vaxad lintråd.

Många plagg byggs upp av fyrkantiga stycken som man sätter kilar i. Kilarna ska vara i samma färg som resten av plagget, olikfärgade kilar är inte påvisade någonstans i källmaterial enligt de som vet.

Vill du ha en bok att titta i kan jag rekommendera "the medieval tailor's assistant" av Sara Thursfield. Den tar upp sömnadstekniker och fortsätter med anvisningar för att konstruera olika plagg.

/Ida
Salantha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-26, 15:31   #3
Syaren Syaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 9
Man tackar för respons

vad är kilar?

ledsen att jag är väldigt okunig inom området >_<

ska kolla upp boken
Syaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-26, 15:55   #4
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Det verkar som att du behöver en basic bok i sömnad först och främst! Jag har en som heter "Sy- den kompletta sömnadshandboken" från Ica förlag, där tar de upp de flesta moment som förekommer, och med förklarande bilder. Kan rekommenderas! Annars tror jag du kommer undan med raksöm nästan hela tiden (om du nu inte vill sy för hand, men det tar gaanska lång tid..). Så; raksöm när du vill sy ihop tygdelar, sick-sack-söm när du vill se till att kanterna inte fransar sig. Resterande sömmar kan du lära dig när du behöver dom, vilket du inte gör om du inte ska börja med avancerade saker...

Angående mönster, så brukar historiska museum ha enkla mönster med bra och utförliga beskrivningar, till bra priser. Tex mantel, struthätta, hosor etc.

Sysidan är för övrigt till för alla som tycker det är kul att sy, så du behöver absolut inte ursäkta dig för att du är nybörjare!!
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-26, 18:27   #5
Salantha Salantha är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 19
En kil är vanligtvis trekantig, med en ganska vass spets och två lite mindre spetsiga hörn. Kilar finns och används på många ställen, bland annat för att klyva trästockar med, eller för att hindra en dörr från att åka igen.

Kilar i sömnadens värld klipps ur tyg. På medeltiden var de mycket använda eftersom det ger minimalt med spill att använda kilar, mot om man ska klippa alla former i ett stycke. Tyg var (och är) dyrt.

Grundmönster till en tunika byggs enkelt upp av rektanglar och kilar. En rektangel fram, en rektangel bak, kilar i båda sidorna för att öka vidden nertill, eventuellt även kilar mitt fram och mitt bak. Ärmarna kan vara rektanglar de också om de är korta, är de långa får du smalna av dem i neränden. I armhålan har man en fyrkantig kil, den viks diagonalt och förbättrar passformen och slitstyrkan.

Författaren till boken jag tipsade om stavas förresten lite annorlunda; Sarah Thursfield. Lättare att hitta den då. Köpte min från Akademibokhandeln, men du kanske har tur och hittar den på ett bibliotek.

Letade dessutom upp en länk som kanske är användbar.
http://www.historiska.se/histvarld/drakt.htm

/Ida
Salantha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-26, 18:31   #6
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Bara VG? :P (MadWomanInBlack var MVG-barn när hon gick på högstadiet). Fast alla är vi barn i början.

Linnetyg, ylle och vadmal, är tidsenliga tyger, tillsammans med siden. På bland annat 15- och 1600-talen var man duktiga på färgning och kunde få fram de flesta färger förutom neonfärger. Ju högre status desto klarare färger och finare tyger.

Det vanligaste var underplagg i linnetyg och ytterplagg i ylle.

www.handelsgillet.se har mönster och material till det mesta du kan behöva.
www.korps.se har massor av allt som lajvare och rollspelare kan vilja ha, och ett stort urval av ylletyger i alla möjlga färger. Tillsammans med www.svartakatten.com utgör de lajv-och rollspelssveriges två största affärer.
www.enhorn.com har ett stort fotogalleri under Övrigt på sin sida. Kan vara värt att kolla för inspiration.

Sophias Ateljé säljer billiga mönster som inte är så tidsenliga eller korrekta, men de är lätta att sy efter om man är nybörjare och de funkar utmärkt för fantasy.

Hmm... finns det något speciellt du vill veta så är det bara att säga till. Kolla länkregistret under länkar, det ska finnas en stygnguide där någonstans. Försök att haffa en symaskin någonstans också, så slipper du sitta tolv timmar varje dag med att handsy plagg som ändå kommer att gå sönder om du råkar i handgemäng med någon. Fast rollspel kanske inte är lika våldsamt som lajv kan bli?

/Lajvar-föredetting som kanske ska börja igen

Senast redigerad av MadWomanInBlack den 2006-08-26 klockan 18:33.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-27, 17:03   #7
Syaren Syaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 9
uhm, tack alla

antog att det inte var någon sådan kill som anävnds vid dörrar, men nått liknande iaf.

länkarna är intressanta och jag ska kolla upp dom mer när jag har tid.
jag, rättare sagt min mamma har en symaskin som hon aldrig använder så maskin har jag.

MadWomanInBlack - Jag menade förstås i lajvande syfte. Dock så har jag aldrigt lajvat förutt men funderar på att börja då jag länge har intresserats av just lajvande genren.

Förövrigt så får jag se om jag startar något project just nu då jag har ganska mycket att göra nu när skolan börjat igen.

återigen tack för alla tips och trix
Syaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-27, 20:30   #8
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Jaså, vad kul! Trodde du skulle rollspela vid bord först i full mundering, som en del gör. Men beroende på hur mycket du kan om lajv så kan Hans Källs bok, Levande Rollspel, vara något att sätta tänderna i och www.lajvsverige.se har ett lajvkalendarium.

/Alex
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-28, 18:18   #9
Syaren Syaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 9
åhh man tackar!

mycket intressant sida det också, har dock hittat en annan sådan sida som verkar någorlunda bra. har kollat lite extra på stormfåglar ( krigshjärta). verkar vara ett lajv för mig.
dock så kommer jag inte ha någon uttrustning till dess och dels är det skola då
Syaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-29, 11:24   #10
Tyllgarn Tyllgarn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 99
Bli inte ledsen över att det tar tid att lära sig. Men varje gång man lyckas så blir man glad.

Mitt första tips är att du till ditt första lajv lånar eller hyr så mycket som utrustning som det går. Först efter ditt första lajv vet du om detta är något du vill fortsätta med.

Om du sedan väl bestämmer dig för att fortsätta lajva så är tips nr. 2 att du skaffar dig en basgarderob. Satsa på bra tyger och gör ett ordentligt jobb, då kommer du ha glädje av plaggen i många år. Välgjorda plagg brukar också ha ett bra andrahandsvärde. Tips nr. 3 är att du gör dem någorlunda historiska, då smälter de bra in i histriska evenemang.

Underkläder syr du lämpligtvis i linne, blekt linne brukar jag föredra eftersom det är lättare att få tag på i finare kvalitéer. Satsa på fint vävt linne med jämna trådar, inte sk. kallat gardinlinne. Underkläderna består av en skjorta och ett par brokor (fluffiga kallingar i linne). Gör ett eller två ombyten, en ren lajvare är en gladare lajvare.

När det gäller kläderna som syns så är Bockstensmannens dräkt en bra början. Väldigt vanlig, men också enkel att göra.
Ovanpå skjortan bär du en kjortel, lämpligtvis i tunnare ylle. På sommaren kan linne vara ett bra alternativ, men det finns inga belägg för att linne har användts i den typen av plagg.

På benen har du ett par hosor (sydda strumpor som går upp till låret) som sys i ylletyg. Välj ett ylletyg som är strechigt på skrådden, dvs. att det töjer sig när du drar i tyget på diagonalen. Hosor är ett av de svårare plaggen att få till eftersom de måste anpassas efter dina fötter och benen. Men har du väl ett mönster som funkar så går det snabbt att sy dem. Extra hosor är bra att ha med, fötterna och benen har en tendens till att bli blöta.

Vid kallare väder är det skönt att ha en till kjortel över den andra. Välj något tjockare ylle, men det bör vara smidigt så det blir lätt att röra sig i plagget.

Struthättan är ett annat bra plagg vid kyligare väder, den sys i lagom tjockt och smidigt ylle, är man ambitiös så fodrar man den med ett tunnare ylletyg. En ofodrad är skön att ha under sommarnätterna.

Vid regn är manteln bra. Den bör också sys i ylle, lämplig kvalité för lajvbruk brukar vara den som går under namnet vadmal. En kort halvcirkelmantel (som bockstensmannen bar) är behändig och inte så mycket ivägen.

Sedan är det bara att komplettera med bälte, vantar, väska och annat som man kan tänkas behöva.

Öva på att sy i billigt tyg och gör provplagg i sådant. Är man ovan med att sy eller testar ett nytt mönster så är det bättre att göra fel i ett skräptyg än i det riktiga tyget.
Välj bra tyger, satsa på så rena material som möjligt. Det kanske kostar lite mer, å andra sidan så är det bättre att göra plagg som man är nöjd med länge än att hela tiden behöva sy nya. Och till sist, ha kul
Tyllgarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-01, 19:40   #11
Syaren Syaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 9
hmm... okej, låter väldigt bra

strutt hätta är häfftiga, sådan skall man ha.

tack för tipsen
Syaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons